Nauczyciel ocenia osiągnięcia edukacyjne uczniów na podstawie:
- kartkówki – sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z jednej, dwóch lub co najwyżej trzech ostatnich lekcji,
- odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji ,
- prace kontrolne (prace klasowe/ sprawdziany) z więcej niż trzech lekcji, trwające 45 min,
- wykonywanie i opracowanie wyników eksperymentów biologicznych,
- zadania jednostkowe na lekcji (karty pracy, ćwiczenia),
- prace dodatkowe (np. prace plastyczno-techniczne) – wariantywnie,
- udział w konkursach, warsztatach, zajęciach dodatkowych – wariantywnie,
- aktywność ucznia „+” np.: aktywne włączanie się w tok lekcji, efektywna praca w grupach lub z podręcznikiem „-” brak zeszytu, podręcznika lub ćwiczeń, brak efektywnej pracy w grupie lub z podręcznikiem, brak aktywnego włączania się w tok lekcji prowadzonej metodą dyskusji lub powtórzenia przerobionego materiału.
Kryteria stosowania „+” i „-”
Ilość „+” lub „-” 5:
- 5 „+” ocena bardzo dobra
- 5 „-” ocena niedostateczna.
Zasady oceniania
- Termin planowanej kartkówki, sprawdzianu nauczyciel zapisuje w e-dzienniku minimum 7 dni wcześniej.
- Jeżeli uczeń z powodu nieobecności usprawiedliwionej nie pisał pracy klasowej, sprawdzianu nauczyciel wyznacza dodatkowy termin sprawdzenia osiągnięć ucznia nie później niż do 2 tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu do szkoły.
- Kartkówka dotyczy najwyżej trzech ostatnich lekcji i może być przez nauczyciela niezapowiedziana.
- Niewykonanie pracy dodatkowej obowiązkowej w danym semestrze jest podstawą postawienia cząstkowej oceny niedostatecznej.
- Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 1 raz lub 2 razy w ciągu półrocza (w zależności od ilości godzin biologii w tygodniu). Jest to odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku lekcji, najpóźniej zaraz po sprawdzaniu listy obecności i nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych i kartkówek. Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
- Ocenę klasyfikacyjną z biologii wystawia się na podstawie co najmniej 3 ocen cząstkowych (1 godzina biologii w tygodniu)i 4 ocen cząstkowych (2 godziny biologii w tygodniu).
- Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu powiatowym lub wojewódzkim otrzymuje celującą ocenę końcową na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie odpowiedniego tytułu. Uczniowie, którzy zajęli od 1-3 miejsca w szkolnym lub międzyszkolnym konkursie biologicznym otrzymują ocenę bardzo dobrą cząstkową.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawiania każdej oceny poniżej 5 z każdej pracy kontrolnej w czasie konsultacji.
- Poprawiona ocena odnotowana jest w e-dzienniku obok poprawianej, z poprawy wpisuje się tylko ocenę wyższą. Obie oceny są brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej.
Skala oceniania prac pisemnych
Przy ocenianiu prac pisemnych form sprawdzających wiedzę i umiejętności nauczyciel stosuje zasady przeliczania punktów na ocenę zgodnie z WSO.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania oraz uczniów ukraińskich przybywających do Polski z Ukrainy od 24 lutego 2022r. nauczyciel stosuje zasady zgodne z WSO
Wymagania edukacyjne:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w stopniu bardzo dobrym, będące efektem jego samodzielnej pracy,
- wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i organizmów
- potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
- odczytuje informacje przedstawione w formie: tabel, wykresów, schematów, rysunku, fotografii,
- selekcjonuje, porównuje, analizuje, przetwarza i interpretuje informacje,
- stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych,
- formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
- formułuje i sprawdza hipotezy, kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, analizuje sytuację problemową, dostrzega i formułuje problem, określa wartości dane i szukane (określa cel),
- dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i procesów biologicznych,
- wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach, -potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
- bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
- wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
- bierze udział w konkursach biologicznych na terenie szkoły i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
- wykazuje szczególne zainteresowania biologią,
- samodzielnie interpretuje zjawiska biologiczne potrafi bronić swych poglądów -potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
- bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
- sprawnie posługuje się mikroskopem i lupą oraz sprzętem laboratoryjnym,
- potrafi samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i opisać je,
- prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną,
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
- właściwie stosuje terminologię przedmiotową -stosuje wiedzę do objaśniania prostych zjawisk przyrodniczych,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
- posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,
- wykonuje proste preparaty mikroskopowe,
- udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- rozwiązuje typowe problemy o średnim stopniu trudności,
- analizuje podstawowe zależności, próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone stanowisko,
- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
- wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
- wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
- jest mało aktywny na lekcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do dalszego kształcenia,
- nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,
- wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
- nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
- wykazuje się bierną postawą na lekcji.