1. Wymagania na poszczególne oceny
Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń, faktów i zjawisk,
- podaje daty faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
- jasno precyzuje pytania dotyczące wielu złożonych problemów,
- doskonale posługuje się szeroką terminologią przedmiotową,
- przedstawia fakty, wydarzenia, zjawiska historyczne w różnych aspektach,
- samodzielnie tworzy definicje i formułuje pojęcia,
- biegle korzysta z mapy jako źródła wiedzy,
- wypowiada własne, nawet kontrowersyjne opinie i sądy, które potrafi prawidłowo uzasadnić,
- podczas pracy w grupie rówieśniczej pełni funkcję lidera, inicjatora i organizatora,
- wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności lub podejmuje inne aktywności na forum klasy,
- samodzielnie zdobywa informacje historyczne z różnych źródeł,
- osiąga sukcesy w konkursach zewnętrznych.
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń, faktów i zjawisk,
- wyjaśnia pojęcia związane z poruszaną problematyką, a także pojęcia abstrakcyjne oraz pojęcia i terminy dotyczące badania źródeł,
- rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń,
- określa rolę postaci w poszczególnych wydarzeniach i procesach,
- podaje daty faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
- samodzielnie interpretuje tekst źródłowy,
- prawidłowo posługuje się pojęciami,
- w sposób przemyślany przedstawia zagadnienia historyczne,
- dobiera tekst źródłowy do swojej wypowiedzi,
- samodzielnie tworzy definicje i formułuje pojęcia,
- samodzielnie wykorzystuje mapę jako źródło informacji historycznej,
- formułuje opinie, sądy i oceny, uzasadniając je,
- może wykonywać zadania o podwyższonym stopniu trudności lub podejmuje inne aktywności na forum klasy,
- samodzielnie zdobywa informacje historyczne z różnych źródeł,
- bierze udział w konkursach szkolnych i zewnętrznych,
- wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
- określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń,
- określa sposoby funkcjonowania społeczeństw i jednostek w teraźniejszości i w przeszłości,
- rozumie tekst źródłowy,
- podaje postaci historyczne istotne dla dziejów Polski i świata,
- pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń i procesów,
- wykorzystuje różne rodzaje źródeł historycznych,
- przedstawia wybrane zagadnienia jako proces historyczny,
- dostrzega i wskazuje związki teraźniejszości z przeszłością,
- wykorzystuje mapę jako źródło informacji,
- porządkuje i klasyfikuje fakty wg podanych kryteriów,
- bierze udział w dyskusji, prezentuje własne zdanie,
- systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- podaje daty roczne przełomowych wydarzeń,
- określa przyczyny i skutki najważniejszych wydarzeń,
- rozumie pojęcia złożone,
- wskazuje podstawowe formy życia społecznego w dziejach ludzkich,
- podaje postaci pierwszoplanowe i ich rolę w wydarzeniach,
- potrafi ułożyć ciąg chronologicznych wydarzeń,
- dzieli przeszłość na epoki,
- w stopniu podstawowym wykorzystuje różne rodzaje źródeł historycznych,
- samodzielnie nanosi na oś czasu daty i wydarzenia,
- z instrukcją nauczyciela wykorzystuje mapę jako źródło informacji,
- wypowiada własne zdanie na konkretny temat,
- uczestniczy w zajęciach konsultacyjnych,
- ma niewielkie braki w zeszycie przedmiotowym,
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą wydarzeń z dziejów Polski i świata,
- wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu historii,
- wymienia najważniejsze nazwiska, podstawowe wydarzenia,
- określa przyczyny i skutki wybranych wydarzeń,
- określa kolejność wydarzeń,
- przyporządkowuje pojęcia i nazwiska okresowi historycznemu,
- nanosi daty i wydarzenia na oś czasu,
- lokuje wydarzenia w czasie i przestrzeni,
- wskazuje na mapie miejsca najważniejszych wydarzeń,
- rzadko korzysta z zajęć konsultacyjnych,
- ma braki w zeszycie przedmiotowym,
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej wydarzeń z dziejów Polski i świata,
- nie zna podstawowych pojęć z zakresu historii,
- nie zna najważniejszych postaci historycznych,
- nie zna podstawowych wydarzeń,
- nie zna przyczyn i skutków wybranych wydarzeń,
- nie potrafi określić kolejności wydarzeń,
- nie potrafi przyporządkować pojęcia i nazwiska okresowi historycznemu,
- nie nanosi dat i wydarzeń na oś czasu,
- nie lokuje wydarzeń w czasie i przestrzeni,
- nie wskazuje na mapie miejsca najważniejszych wydarzeń,
- nie korzysta z zajęć konsultacyjnych,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
2. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
a) Nauczyciele na lekcjach historii wystawiają oceny za:
- pisemne prace klasowe (sprawdziany) zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- kartkówki, mogące być niezapowiedziane i obejmować nie więcej niż trzy ostatnie zrealizowane tematy lekcyjne;
- pracę na lekcji: zadania, ćwiczenia;
b) Nauczyciele na lekcjach historii mogą ocenić:
- odpowiedzi ustne; odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej
- aktywność;
- aktywności poza lekcjami, np. za udział i sukcesy w konkursach, przynależność do pocztu sztandarowego;
- przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, zeszytu ćwiczeń, jeżeli posiada, podręcznika).
Przygotowując się do lekcji uczeń korzysta z podręcznika i notatek w zeszycie. Uczeń ma obowiązek przygotować się do każdej lekcji z 3 ostatnich lekcji.
3. Przyjmuje się następującą liczbę ocen w semestrze
a) jedna godzina tygodniowo – minimum 3 oceny;
b) dwie godziny tygodniowo – minimum 4 oceny;
4. Nieprzygotowanie:
- przypadku dwóch godzin w tygodniu danego przedmiotu uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w każdym semestrze;
- w przypadku jednej godziny w tygodniu – jedno nieprzygotowanie w każdym semestrze.