Przedmiotowy system oceniania z historii

1. Wymagania na poszczególne oceny

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń, faktów i zjawisk,
  • podaje daty faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
  • jasno precyzuje pytania dotyczące wielu złożonych problemów,
  • doskonale posługuje się szeroką terminologią przedmiotową,
  • przedstawia fakty, wydarzenia, zjawiska historyczne w różnych aspektach,
  • samodzielnie tworzy definicje i formułuje pojęcia,
  • biegle korzysta z mapy jako źródła wiedzy,
  • wypowiada własne, nawet kontrowersyjne opinie i sądy, które potrafi prawidłowo uzasadnić,
  • podczas pracy w grupie rówieśniczej pełni funkcję lidera, inicjatora i organizatora,
  • wykonuje zadania o podwyższonym stopniu trudności lub podejmuje inne aktywności na forum klasy,
  • samodzielnie zdobywa informacje historyczne z różnych źródeł,
  • osiąga sukcesy w konkursach zewnętrznych.

Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń, faktów i zjawisk,
  • wyjaśnia pojęcia związane z poruszaną problematyką, a także pojęcia abstrakcyjne oraz pojęcia i terminy dotyczące badania źródeł,
  • rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń,
  • określa rolę postaci w poszczególnych wydarzeniach i procesach,
  • podaje daty faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
  • samodzielnie interpretuje tekst źródłowy,
  • prawidłowo posługuje się pojęciami,
  • w sposób przemyślany przedstawia zagadnienia historyczne,
  • dobiera tekst źródłowy do swojej wypowiedzi,
  • samodzielnie tworzy definicje i formułuje pojęcia,
  • samodzielnie wykorzystuje mapę jako źródło informacji historycznej,
  • formułuje opinie, sądy i oceny, uzasadniając je,
  • może wykonywać zadania o podwyższonym stopniu trudności lub podejmuje inne aktywności na forum klasy,
  • samodzielnie zdobywa informacje historyczne z różnych źródeł,
  • bierze udział w konkursach szkolnych i zewnętrznych,
  • wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy.

Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:

  • określa przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń,
  • określa sposoby funkcjonowania społeczeństw i jednostek w teraźniejszości i w przeszłości,
  • rozumie tekst źródłowy,
  • podaje postaci historyczne istotne dla dziejów Polski i świata,
  • pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń i procesów,
  • wykorzystuje różne rodzaje źródeł historycznych,
  • przedstawia wybrane zagadnienia jako proces historyczny,
  • dostrzega i wskazuje związki teraźniejszości z przeszłością,
  • wykorzystuje mapę jako źródło informacji,
  • porządkuje i klasyfikuje fakty wg podanych kryteriów,
  • bierze udział w dyskusji, prezentuje własne zdanie,
  • systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.

Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • podaje daty roczne przełomowych wydarzeń,
  • określa przyczyny i skutki najważniejszych wydarzeń,
  • rozumie pojęcia złożone,
  • wskazuje podstawowe formy życia społecznego w dziejach ludzkich,
  • podaje postaci pierwszoplanowe i ich rolę w wydarzeniach,
  • potrafi ułożyć ciąg chronologicznych wydarzeń,
  • dzieli przeszłość na epoki,
  • w stopniu podstawowym wykorzystuje różne rodzaje źródeł historycznych,
  • samodzielnie nanosi na oś czasu daty i wydarzenia,
  • z instrukcją nauczyciela wykorzystuje mapę jako źródło informacji,
  • wypowiada własne zdanie na konkretny temat,
  • uczestniczy w zajęciach konsultacyjnych,
  • ma niewielkie braki w zeszycie przedmiotowym,

Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  • posiada podstawową wiedzę dotyczącą wydarzeń z dziejów Polski i świata,
  • wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu historii,
  • wymienia najważniejsze nazwiska, podstawowe wydarzenia,
  • określa przyczyny i skutki wybranych wydarzeń,
  • określa kolejność wydarzeń,
  • przyporządkowuje pojęcia i nazwiska okresowi historycznemu,
  • nanosi daty i wydarzenia na oś czasu,
  • lokuje wydarzenia w czasie i przestrzeni,
  • wskazuje na mapie miejsca najważniejszych wydarzeń,
  • rzadko korzysta z zajęć konsultacyjnych,
  • ma braki w zeszycie przedmiotowym,

Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej wydarzeń z dziejów Polski i świata,
  • nie zna podstawowych pojęć z zakresu historii,
  • nie zna najważniejszych postaci historycznych,
  • nie zna podstawowych wydarzeń,
  • nie zna przyczyn i skutków wybranych wydarzeń,
  • nie potrafi określić kolejności wydarzeń,
  • nie potrafi przyporządkować pojęcia i nazwiska okresowi historycznemu,
  • nie nanosi dat i wydarzeń na oś czasu,
  • nie lokuje wydarzeń w czasie i przestrzeni,
  • nie wskazuje na mapie miejsca najważniejszych wydarzeń,
  • nie korzysta z zajęć konsultacyjnych,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

  • oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

  2. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

 a) Nauczyciele na lekcjach historii wystawiają oceny za:

  • pisemne prace klasowe (sprawdziany) zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
  • kartkówki, mogące być niezapowiedziane i obejmować nie więcej niż trzy ostatnie zrealizowane tematy lekcyjne;
  • pracę na lekcji: zadania, ćwiczenia;

b) Nauczyciele na lekcjach historii mogą ocenić:

  • odpowiedzi ustne; odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej
  • aktywność;
  • aktywności poza lekcjami, np. za udział i sukcesy w konkursach, przynależność do pocztu sztandarowego;
  • przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, zeszytu ćwiczeń, jeżeli posiada, podręcznika).

Przygotowując się do lekcji uczeń korzysta z podręcznika i notatek w zeszycie. Uczeń ma obowiązek przygotować się do każdej lekcji z 3 ostatnich lekcji.

3. Przyjmuje się następującą liczbę ocen w semestrze

a) jedna godzina tygodniowo – minimum 3 oceny;

b) dwie godziny tygodniowo – minimum 4 oceny;

4. Nieprzygotowanie:

  • przypadku dwóch godzin  w tygodniu danego przedmiotu uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w każdym semestrze;
  • w przypadku jednej godziny w tygodniu – jedno nieprzygotowanie w każdym semestrze.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content