Przedmiotowy system oceniania z przyrody

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
  • potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych szczebla wyższego niż szkolny,
  • wykonuje wszystkie zadania dodatkowe.

Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
  • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy np.: tablice przyrodnicze, słowniki, encyklopedie,
  • potrafi biegle posługiwać się językiem przyrodniczym,
  • często wykonuje zadania dodatkowe.

Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
  • potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy,
  • zna język przyrodniczy,
  • wykonuje niektóre zadania dodatkowe.

Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań i problemów,
  • potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z różnych źródeł wiedzy.

Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • rzadko wykonuje zadania wspierające.

Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie wykonuje zadań wspierających.

OGÓLNE ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PRZYRODY

  • Na lekcjach przyrody uczeń jest oceniany systematycznie i wieloaspektowo. Zdobywa oceny za: sprawdziany, kartkówki, karty pracy, aktywność podczas zajęć. Uczeń może otrzymać oceny również za inne aktywności, np. zadania indywidualne podczas lekcji, wykonywanie zadań dodatkowych, pracę w grupach, za udział i osiągnięcia w konkursach, odpowiedź ustną, prezentacje, asystę uczniowską przy prowadzeniu lekcji, plakaty, referaty tematyczne.
  • W każdym okresie uczeń powinien uzyskać przynajmniej 4 oceny.
  • Każdy dział tematyczny kończy się sprawdzianem zapowiadanym przez nauczyciela przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i terminem zapisywanym w dzienniku lekcyjnym. Prace uczniów są do wglądu u nauczyciela uczącego i przechowywane do dnia zakończenia zajęć lekcyjnych w kolejnym roku szkolnym.
  • Kartkówki obejmują do trzech ostatnich tematów lekcji i nie muszą być wcześniej zapowiadane. Celem tej formy jest sprawdzenie systematycznego i regularnego przyswajania wiedzy przez ucznia.
  • Uczeń może poprawić każdą ocenę poniżej piątki w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania. Datę poprawy uczeń ustala z nauczycielem. Do dziennika wpisuje się ocenę z poprawy tylko w przypadku, gdy jest ona wyższa od pierwotnej. Obie oceny są wówczas brane pod uwagę przy wystawianiu oceny semestralnej lub rocznej. W przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy opatrzony dodatkowym komentarzem słownym.
  • Aktywny udział w lekcji (np. zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi) nagradzany jest plusami. Uczeń może również uzyskiwać minusy (np. za brak pracy na lekcji, nie wykonywanie poleconych zadań). Pięć plusów to 5 do dziennika, a za pięć minusów wpisywana jest 1.
  • W każdym okresie uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania (np). Niewykorzystane „np.” nie przechodzi na okres kolejny.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content