Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych szczebla wyższego niż szkolny,
- wykonuje wszystkie zadania dodatkowe.
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy np.: tablice przyrodnicze, słowniki, encyklopedie,
- potrafi biegle posługiwać się językiem przyrodniczym,
- często wykonuje zadania dodatkowe.
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy,
- zna język przyrodniczy,
- wykonuje niektóre zadania dodatkowe.
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań i problemów,
- potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z różnych źródeł wiedzy.
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności,
- rzadko wykonuje zadania wspierające.
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie wykonuje zadań wspierających.
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PRZYRODY
- Na lekcjach przyrody uczeń jest oceniany systematycznie i wieloaspektowo. Zdobywa oceny za: sprawdziany, kartkówki, karty pracy, aktywność podczas zajęć. Uczeń może otrzymać oceny również za inne aktywności, np. zadania indywidualne podczas lekcji, wykonywanie zadań dodatkowych, pracę w grupach, za udział i osiągnięcia w konkursach, odpowiedź ustną, prezentacje, asystę uczniowską przy prowadzeniu lekcji, plakaty, referaty tematyczne.
- W każdym okresie uczeń powinien uzyskać przynajmniej 4 oceny.
- Każdy dział tematyczny kończy się sprawdzianem zapowiadanym przez nauczyciela przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i terminem zapisywanym w dzienniku lekcyjnym. Prace uczniów są do wglądu u nauczyciela uczącego i przechowywane do dnia zakończenia zajęć lekcyjnych w kolejnym roku szkolnym.
- Kartkówki obejmują do trzech ostatnich tematów lekcji i nie muszą być wcześniej zapowiadane. Celem tej formy jest sprawdzenie systematycznego i regularnego przyswajania wiedzy przez ucznia.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę poniżej piątki w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania. Datę poprawy uczeń ustala z nauczycielem. Do dziennika wpisuje się ocenę z poprawy tylko w przypadku, gdy jest ona wyższa od pierwotnej. Obie oceny są wówczas brane pod uwagę przy wystawianiu oceny semestralnej lub rocznej. W przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy opatrzony dodatkowym komentarzem słownym.
- Aktywny udział w lekcji (np. zgłaszanie się i udzielanie prawidłowych odpowiedzi) nagradzany jest plusami. Uczeń może również uzyskiwać minusy (np. za brak pracy na lekcji, nie wykonywanie poleconych zadań). Pięć plusów to 5 do dziennika, a za pięć minusów wpisywana jest 1.
- W każdym okresie uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania (np). Niewykorzystane „np.” nie przechodzi na okres kolejny.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.