I
1. Rok szkolny dzieli się na 2 okresy.
2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o zasadach oceniania zachowania na każdym pierwszym zebraniu informacyjnym z początkiem nowego roku szkolnego.
II
3. W klasach I – III obowiązuje bieżąca, śródroczna i roczna ocena opisowa uwzględniająca postępy ucznia w edukacji oraz w rozwoju emocjonalno-społecznym, a także jego osobiste osiągnięcia.
4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
1) Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego;
2) Klasyfikowanie śródroczne zawiera informacje dotyczące osiągnięć ucznia w I okresie nauki oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężeniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień, a także zalecenia umożliwiające mu lepszy rozwój i opanowanie programu;
5. Ocena bieżąca:
a) ma charakter ciągły i odbywa się systematycznie, każdego dnia w czasie zajęć szkolnych, nauczyciel sprawdza wykonane prace, chwali za wysiłek, nagradza pochwałą, wskazuje, co uczeń powinien zmienić, poprawić;
b) polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach, daje informacje nauczycielowi o efektywności metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej;
c) to słowna lub pisemna (w zeszycie lub na karcie pracy) ocena motywująca do aktywności i wysiłku, wyraźnie wskazująca osiągnięcia;
d) analiza sprawdzianów kontrolujących opanowanie umiejętności językowych, matematycznych, przyrodniczych, itp;
e) postępy i osiągnięcia uczniów nauczyciel zapisuje systematycznie w Mobidzienniku w postaci liter: W -Wspaniale, B – Bardzo dobrze, D – Dobrze, P – Przeciętnie, S – Słabo, popracuj jeszcze, N – Niezaliczone, popraw się. W przypadku, gdy uczeń nie przystąpił do pisemnej formy sprawdzianu, pracy kontrolnej otrzymuje symbol „nb”, który nie jest oceną, tylko informacją o nieprzystąpieniu do pracy. Uczeń ma obowiązek zaliczenia jej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Gdy uczeń uzupełni zaległości otrzymuje odpowiednią ocenę zamiast symbolu „0”.
f) uczeń, który był nieobecny na zajęciach ma obowiązek uzupełnić braki (notatki w zeszycie, w zeszycie ćwiczeń, zadania domowe).
6. W Mobidzienniku w rubrykach dotyczących oceniania, stosuje się następujące skróty:
- „nb” – nieobecność ucznia
- „bz” – brak zadania (dotyczy tych zadań, dozwolonych np. motoryka mała
- „np” – nieprzygotowany (np. do plastyki, do lekcji wychowania fizycznego, brak stroju)
7. Formy pracy ucznia podlegające ocenie:
- wypowiedzi ustne;
- wypowiedzi pisemne (w tym poprawność ortograficzna, gramatyczna i językowa);
- czytanie;
- liczenie;
- rozwiązywanie zadań z treścią;
- wiadomości o środowisku społeczno-przyrodniczym;
- zeszyty i ćwiczenia;
- grafomotoryka;
- prace plastyczno-techniczne;
- sprawność fizyczna;
- zachowanie;
- praca na zajęciach (indywidualna i w grupie);
- aktywność na zajęciach;
- przygotowanie do zajęć.
8. Techniki sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
a) kartkówki (mogą trwać nie dłużej niż 15 minut, nie muszą być zapowiadane); Nauczyciel sprawdza je w ciągu trzech dni.
b) sprawdziany – trwają od 30 – 45 minut i muszą być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem – nauczyciel musi sprawdzić je w ciągu tygodnia; w tygodniu mogą być tylko dwie takie prace
c) prace pisemne np. (dłuższe wypowiedzi ciągłe)
d) testy trwają 2/3 godziny i mogą być przeprowadzane w częściach w ciągu 2 dni; muszą być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem – nauczyciel musi sprawdzić je w ciągu 2 tygodni; w ciągu tygodnia może być jeden taki test.
9. Do dokumentowania informacji o postępach i osiągnięciach dziecka służą:
a) Mobidziennik, (ocenianie bieżące w sześciostopniowej skali);
b) teczki z pracami ucznia.
10. Nauczyciel wypełniając rubryki w dzienniku posługuje się poniższymi symbolami:
W okresie wstępnym (trzy pierwsze miesiące roku szkolnego) w klasie I nauczyciel może stosować wybraną skalę słowną odpowiadającą legendzie:
Skala słowna | Ocena bieżąca zapis w dzienniku |
Wspaniale | W |
Bardzo dobrze | B |
Dobrze | D |
Poprawnie | P |
Słabo, popracuj jeszcze | S |
Niezaliczone, Popraw się | N |
Ocenianie prac pisemnych następuje zgodnie z poniższą tabelą
% Ogółu punktów ze sprawdzianu | Ocena |
100,00% | W |
99% – 90% | B |
89% – 75% | D |
74%-50% | P |
49%-30% | S |
poniżej 30 % | N |
Ocenianie prac pisemnych dzieci z orzeczeniem, opinią(w przypadku dostosowania edukacyjnego), obcokrajowców następuje zgodnie z poniższą tabelą
% Ogółu punktów ze sprawdzianu | Ocena |
100,00% – 90% | W |
89% – 71% | B |
70% – 55% | D |
54%-40% | P |
39%-20% | S |
poniżej 20% | N |
Ocenianie pisania z pamięci i ze słuchu następuje zgodnie z poniższą tabelą
Ocena | Pisanie z pamięci i ze słuchu |
Wspaniale | Bezbłędnie |
Bardzo dobrze | 1-2 błędy ortograficzne |
Dobrze | 3-4 |
Poprawnie | 5-6 błędów ortograficznych |
Słabo, popracuj jeszcze | 7-8 błędów ortograficznych |
Niezaliczone, Popraw się | 9 i więcej błędów ortograficznych |
Ocenianie pisania z pamięci i ze słuchu dzieci z orzeczeniem, opinią(w przypadku dostosowania edukacyjnego), obcokrajowców następuje zgodnie z poniższą tabelą
Ocena | Pisanie z pamięci i ze słuchu |
Wspaniale | 1-2 błędy ortograficzne |
Bardzo dobrze | 3-4 błędy ortograficzne |
Dobrze | 5-6 błędów ortograficznych |
Poprawnie | 7-8 błędów ortograficznych |
Słabo, popracuj jeszcze | 9-10 błędów ortograficznych |
Niezaliczone, Popraw się | 11 i więcej błędów ortograficznych |
11. Wymagania ogólne oraz kryteria niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen
Oceny bieżące za wiadomości i umiejętności ustala się w stopniach według następującej skali:
Ocenę Wspaniale (6) otrzymuje uczeń, który:
a) doskonale opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania;
b) wykazuje szczególne zainteresowanie treściami zajęć, korzysta z różnych źródeł wiedzy;
c) samodzielnie formułuje problemy, jest dociekliwy i dąży do rozwiązania problemu;
d) w sposób twórczy rozwiązuje zadania, proponuje rozwiązania nietypowe;
e) podejmuje działania z własnej inicjatywy;
f) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
g) osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych.
Ocenę Bardzo dobrze (5) otrzymuje uczeń, który:
a) bardzo dobrze opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania;
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
c) potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania różnych problemów;
d) pracuje samodzielnie i starannie;
e) rzadko popełnia błędy;
f) jasno i logicznie rozumuje, potrafi zaplanować i odpowiedzialnie wykonać zadanie.
Ocenę Dobrze (4) otrzymuje uczeń, który:
a) dobrze opanował wiadomości i umiejętności w zakresie podstawowym określone programem nauczania;
b) we właściwy sposób stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności;
c) samodzielnie i starannie rozwiązuje typowe zadania;
d) w niewielkim stopniu korzysta z pomocy nauczyciela przy rozwiązywaniu różnych problemów;
e) czasami popełnia błędy.
Ocenę Poprawnie (3) otrzymuje uczeń, który:
a) dostatecznie opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej;
b) najczęściej samodzielnie, nie zawsze starannie rozwiązuje typowe zadania;
c) często popełnia błędy;
d) korzysta z pomocy nauczyciela przy rozwiązywaniu różnych problemów.
Ocenę Słabo (2) otrzymuje uczeń, który:
a) słabo opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki;
b) pracując samodzielnie popełnia wiele błędów, potrzebuje pomocy nauczyciela, często nie rozumie polecenia;
c) pracuje niestarannie;
d) często potrzebuje zachęty do działania, nie zawsze kończy pracę.
Ocenę Niezaliczone (1) otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nawet w minimalnym stopniu;
b) nie rozumie elementarnych pojęć;
c) nie wykonuje zadań nawet z pomocą nauczyciela
Dopuszcza się komentarz słowny lub pisemny, który stanowi uzasadnienie postawionej oceny.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, edukacji technicznej, muzycznej, plastycznej uwzględnia się przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowana fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
W klasach I-III ocenę bieżącą ustala nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w formie: cyfrowej, słownej, pisemnej lub z wykorzystaniem pieczątek.
12. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
13. Oceny bieżące oraz śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z religii jest wyrażona stopniem zgodnie z obowiązującą skalą ocen.
14. Pod koniec pierwszego etapu edukacji dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zewnętrznego testu kompetencji dla klas III.
15. Wyniki testu zostają przedstawione rodzicom.
16. Wyniki zewnętrznego testu kompetencji kl. III zostają przekazane wychowawcom klas IV i stanowią diagnozę wstępną uczniów w klasie czwartej.
III
Kryteria oceny zachowania
Ocena z zachowania w klasach 1-3 jest oceną opisową uwzględniającą postępy w rozwoju emocjonalno-społecznym. Wyraża opinię o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze, postawie wobec kolegów i innych osób oraz aktywności społecznej. Obowiązuje następujące kryteria:
1.Kultura osobista, Uczeń:
a) kulturalnie zachowuje się w szkole i w miejscach publicznych;
b) stara się panować nad emocjami (płacz, gniew, niepokój, agresja);
c) jest koleżeński, grzeczny i uprzejmy;
d) stosuje na co dzień formy grzecznościowe;
e) dba o higienę osobistą oraz porządek w miejscu pracy;
f) szanuje własność prywatną i społeczną
2. Stosunek do obowiązków szkolnych (obowiązkowość), uczeń:
a) dotrzymuje umów i zobowiązań;
b) jest punktualny;
c) wkłada wysiłek w wykonywaną pracę;
d) jest aktywny w czasie zajęć;
e) pamięta o obowiązkach ucznia (prace domowe, przybory szkolne);
f) pracuje na lekcjach we właściwym tempie, samodzielnie; g) doprowadza prace do końca.
3. Relacje z rówieśnikami, uczeń:
a) szanuje kolegów;
b) chętnie udziela pomocy innym;
c) troszczy się o zdrowie oraz bezpieczeństwo własne i kolegów;
d) dokonuje samooceny i oceny zachowania innych;
e) potrafi cieszyć się z sukcesów koleżanek i kolegów.
4. Współdziałanie w grupie, uczeń:
a) zgodnie bawi się w grupie;
b) wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy;
c) przewodniczy lub podporządkowuje się grupie.
5. Aktywność społeczna, uczeń:
a) podejmuje oferowane zadania;
b) pełni odpowiedzialnie powierzoną funkcję;
c) chętnie wykonuje dodatkowe prace literackie, plastyczne, techniczne;
d) bierze udział w konkursach oraz w zawodach sportowych na terenie szkoły, miasta, województwa i kraju.
IV
Sposoby informowania uczniów i ich rodziców o indywidualnych osiągnięciach
1. Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są uczniom na jednych z pierwszych zajęć w danym roku szkolnym.
2. Wymagania edukacyjne i przedmiotowy system oceniania przedstawiane są rodzicom na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym, a fakt ten jest odnotowany w dzienniku zajęć lekcyjnych.
3. Ocenianie ucznia w nauczaniu zintegrowanym jest jawne i odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia. Nauczyciel sprawdza wykonywane prace, chwali za wysiłek, za chęci, za pracę. Nagradza uśmiechem, pochwałą, gestem oraz wskazuje, co uczeń powinien zmienić, poprawić czy wyeksponować. Podkreśla, więc osiągnięcia ucznia, ale nie porównuje go z innymi uczniami.
4. Nauczyciel stosuje wszystkie dostępne sposoby oceniania wspomagającego, tj.: obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim i motywuje do dalszych wysiłków. Uczeń powinien mieć pewność, że w toku uczenia się ma prawo do popełniania błędów, do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dobrze, co źle, a co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonywania korekty poprzez kolejne działania.
4. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i rodzice otrzymują do wglądu, zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.
5. Informacje o postępach ucznia w nauce i pracy rodzice uzyskują podczas kontaktów indywidualnych z nauczycielem, podczas zebrań z rodzicami organizowanymi zgodnie z kalendarzem szkolnym.
6. Podczas zebrań z rodzicami organizowanymi w ciągu semestru nauczyciel przekazuje informacje o postępach dziecka.
7. W przypadku trudności w nauce, częstego nieprzygotowania do zajęć – rodzice informowani będą podczas organizowania indywidualnych spotkań z nauczycielem.
8. W przypadkach utrudnionych kontaktów z rodzicem nauczyciel nawiązuje kontakt telefonicznie. 9. W przypadkach niemożliwego kontaktu telefonicznego – wysłanie listu – zaproszenie do szkoły na indywidualną rozmowę lub ostatecznością będzie wizyta w domu dziecka nauczyciela-wychowawcy i pedagoga.
10.Prace ucznia (zeszyty dyktand, prace samodzielne, sprawdziany, prace plastyczne itp.) udostępniane są rodzicom na ich prośbę.
11.Ocenę roczną otrzymuje rodzic w dniu zakończenia roku szkolnego na świadectwie szkolnym. 12.Po zakończeniu pierwszego etapu edukacyjnego uczeń może zostać nagrodzony: – dyplomem – nagrodą książkową.
Warunki poprawiania oceny z zakresu poszczególnych edukacji
1. W klasach I-III dopuszcza się poprawianie oceny bieżącej na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) w formie dogodnej dla ucznia (pisemnej, ustnej lub łącznej).
2. W razie nieobecności, uczeń ma obowiązek nadrobić zaległości z poszczególnych edukacji w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Promowanie
Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia na wniosek rodzica lub nauczyciela w porozumieniu z rodzicem.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony, na czas określony, z zajęć zdrowotno-ruchowych.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanych przez lekarza.