Przedmiotowy system oceniania z biologii

Nauczyciel ocenia osiągnięcia edukacyjne uczniów na podstawie:

  1. kartkówki – sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z jednej, dwóch lub co najwyżej trzech ostatnich lekcji,
  2. odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji ,
  3. prace kontrolne (prace klasowe/ sprawdziany) z więcej niż trzech lekcji, trwające 45 min,
  4. wykonywanie i opracowanie wyników eksperymentów biologicznych,
  5. zadania jednostkowe na lekcji (karty pracy, ćwiczenia),
  6. prace dodatkowe (np. prace plastyczno-techniczne) – wariantywnie,
  7. udział w konkursach, warsztatach, zajęciach dodatkowych – wariantywnie,
  8. aktywność ucznia „+” np.: aktywne włączanie się w tok lekcji, efektywna praca w grupach lub z podręcznikiem „-” brak zeszytu, podręcznika lub ćwiczeń, brak efektywnej pracy w grupie lub z podręcznikiem, brak aktywnego włączania się w tok lekcji prowadzonej metodą dyskusji lub powtórzenia przerobionego materiału.

Kryteria stosowania „+” i „-”

Ilość „+” lub „-” 5:

  • 5 „+” ocena bardzo dobra
  • 5 „-” ocena niedostateczna.

Zasady oceniania

  1. Termin planowanej kartkówki, sprawdzianu nauczyciel zapisuje w e-dzienniku minimum 7 dni wcześniej.
  2. Jeżeli uczeń z powodu nieobecności usprawiedliwionej nie pisał pracy klasowej, sprawdzianu nauczyciel wyznacza dodatkowy termin sprawdzenia osiągnięć ucznia nie później niż do 2 tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu do szkoły.
  3. Kartkówka dotyczy najwyżej trzech ostatnich lekcji i może być przez nauczyciela niezapowiedziana.
  4. Niewykonanie pracy dodatkowej obowiązkowej w danym semestrze jest podstawą postawienia cząstkowej oceny niedostatecznej.
  5. Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 1 raz lub 2 razy w ciągu półrocza (w zależności od ilości godzin biologii w tygodniu). Jest to odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku lekcji, najpóźniej zaraz po sprawdzaniu listy obecności i nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych i kartkówek. Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
  6. Ocenę klasyfikacyjną z biologii wystawia się na podstawie co najmniej 3 ocen cząstkowych (1 godzina biologii w tygodniu)i 4 ocen cząstkowych (2 godziny biologii w tygodniu).
  7. Uczeń, który uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu powiatowym lub wojewódzkim otrzymuje celującą ocenę końcową na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie odpowiedniego tytułu. Uczniowie, którzy zajęli od 1-3 miejsca w szkolnym lub międzyszkolnym konkursie biologicznym otrzymują ocenę bardzo dobrą cząstkową.
  8. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawiania każdej oceny poniżej 5 z każdej pracy kontrolnej w czasie konsultacji.
  9. Poprawiona ocena odnotowana jest w e-dzienniku obok poprawianej, z poprawy wpisuje się tylko ocenę wyższą. Obie oceny są brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej.

Skala oceniania prac pisemnych

Przy ocenianiu prac pisemnych form sprawdzających wiedzę i umiejętności nauczyciel stosuje zasady przeliczania punktów na ocenę zgodnie z WSO.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania oraz uczniów ukraińskich przybywających do Polski z Ukrainy od 24 lutego 2022r. nauczyciel stosuje zasady zgodne z WSO

Wymagania edukacyjne:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności w stopniu bardzo dobrym, będące efektem jego samodzielnej pracy,
  • wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i organizmów
  • potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
  • odczytuje informacje przedstawione w formie: tabel, wykresów, schematów, rysunku, fotografii,
  • selekcjonuje, porównuje, analizuje, przetwarza i interpretuje informacje,
  • stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych,
  • formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
  • formułuje i sprawdza hipotezy, kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, analizuje sytuację problemową, dostrzega i formułuje problem, określa wartości dane i szukane (określa cel),
  • dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i procesów biologicznych,
  • wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach, -potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
  • bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
  • wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
  • bierze udział w konkursach biologicznych na terenie szkoły i poza nią.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
  • wykazuje szczególne zainteresowania biologią,
  • samodzielnie interpretuje zjawiska biologiczne potrafi bronić swych poglądów -potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
  • bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
  • potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
  • sprawnie posługuje się mikroskopem i lupą oraz sprzętem laboratoryjnym,
  • potrafi samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i opisać je,
  • prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią biologiczną,
  • aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
  • właściwie stosuje terminologię przedmiotową -stosuje wiedzę do objaśniania prostych zjawisk przyrodniczych,
  • potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
  • posługuje się mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,
  • wykonuje proste preparaty mikroskopowe,
  • udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
  • rozwiązuje typowe problemy o średnim stopniu trudności,
  • analizuje podstawowe zależności, próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone stanowisko,
  • wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
  • wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności,
  • z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
  • wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
  • jest mało aktywny na lekcji.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi posługiwać się przyrządami biologicznymi,
  • wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
  • nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
  • wykazuje się bierną postawą na lekcji.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content