Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- stosuje wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
- proponuje nietypowe, innowacyjne rozwiązania,
- osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na szczeblu szkolnym i wyższym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
- stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych, encyklopedii, Internetu,
- projektuje doświadczenia chemiczne,
- biegle zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o dużym stopniu trudności.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- korzysta z układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych i innych źródeł wiedzy chemicznej,
- zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych,
- samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w zakresie podstawowym wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów, korzystając w razie potrzeby z pomocy nauczyciela,
- z pomocą nauczyciela korzysta ze źródeł wiedzy, takich jak: układ okresowy pierwiastków chemicznych, wykresy, tablice chemiczne,
- zapisuje i uzgadnia równania prostych reakcji chemicznych oraz rozwiązuje zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- zapisuje proste wzory i równania reakcji chemicznych.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna podstawowych praw, pojęć i wzorów chemicznych.
Ocenie podlegają:
- sprawdziany (zapowiadane minimum dwa tygodnie wcześniej),
- kartkówki (częstotliwość w miarę potrzeb) – obejmujące 3 wcześniejsze tematy – mogą być zapowiedziane i niezapowiedziane,
- odpowiedzi ustne,
- aktywność, zaangażowanie (5 plusów ocena bdb, 4 plusy ocena dobra, 3 plusy ocena dostateczna (decyzję o wpisaniu oceny za „+” podejmuje uczeń), 5 minusów ocena ndst – do dziennika wpisywane są wyłącznie oceny po otrzymaniu odpowiedniej ilości + i -. Uzbierane „+” i „-” się bilansują – tzn. „minusy” niwelują „plusy” i na odwrót,
- szczególne osiągnięcia uczniów (np. konkursy, olimpiady, warsztaty),
- karty pracy / praca na lekcji / zadania doświadczalne – może być samodzielna bądź w grupach i obejmuje bieżący zakres materiału (w przypadku lekcji powtórzeniowych obejmuje cały dział),
- zadanie dodatkowe – wykonywanie zadań o zwiększonej trudności,
- zadanie wspierające– wykonywanie zadań o mniejszym stopniu trudności.
W trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.
- Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 2 razy w ciągu półrocza. Jest to odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku lekcji, najpóźniej zaraz po sprawdzaniu listy obecności i może obejmować: brak zeszytu lub brak gotowości do odpowiedzi. Nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych, zapowiedzianych kartkówek lub pracy na lekcji w formie kart pracy. Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
- Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu dwóch tygodni od momentu jej otrzymania, a także ma obowiązek napisać sprawdzian lub kartkówkę, jeśli był nieobecny.
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Uczeń, który nie przestrzega zasad bezpieczeństwa na lekcji może otrzymać cząstkową ocenę naganną z zachowania – łamanie przepisów BHP (zwłaszcza w trakcie wykonywania doświadczeń).
- Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach – odmowy odpowiedzi ustnej lub oddania czystej kartki w przypadku prac pisemnych.
- Uczeń przy 2 godzinach przedmiotu w tygodniu powinien uzyskać minimum 4 oceny cząstkowe.