Przedmiotowy system oceniania z chemii

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • stosuje wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
  • proponuje nietypowe, innowacyjne rozwiązania,
  • osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na szczeblu szkolnym i wyższym.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
  • stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
  • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych, encyklopedii, Internetu,
  • projektuje doświadczenia chemiczne,
  • biegle zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o dużym stopniu trudności.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
  • korzysta z układu okresowego pierwiastków chemicznych, wykresów, tablic chemicznych i innych źródeł wiedzy chemicznej,
  • zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w zakresie podstawowym wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów, korzystając w razie potrzeby z pomocy nauczyciela,
  • z pomocą nauczyciela korzysta ze źródeł wiedzy, takich jak: układ okresowy pierwiastków chemicznych, wykresy, tablice chemiczne,
  • zapisuje i uzgadnia równania prostych reakcji chemicznych oraz rozwiązuje zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • zapisuje proste wzory i równania reakcji chemicznych.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie zna podstawowych praw, pojęć i wzorów chemicznych.

Ocenie podlegają:

  • sprawdziany (zapowiadane minimum dwa tygodnie wcześniej),
  • kartkówki (częstotliwość w miarę potrzeb) – obejmujące 3 wcześniejsze tematy – mogą być zapowiedziane i niezapowiedziane,
  • odpowiedzi ustne,
  • aktywność, zaangażowanie (5 plusów ocena bdb, 4 plusy ocena dobra, 3 plusy ocena dostateczna (decyzję o wpisaniu oceny za „+” podejmuje uczeń), 5 minusów ocena ndst – do dziennika wpisywane są wyłącznie oceny po otrzymaniu odpowiedniej ilości + i -. Uzbierane „+” i „-” się bilansują – tzn. „minusy” niwelują „plusy” i na odwrót,
  • szczególne osiągnięcia uczniów (np. konkursy, olimpiady, warsztaty),
  • karty pracy / praca na lekcji / zadania doświadczalne – może być samodzielna bądź w grupach i obejmuje bieżący zakres materiału (w przypadku lekcji powtórzeniowych obejmuje cały dział),
  • zadanie dodatkowe – wykonywanie zadań o zwiększonej trudności,
  • zadanie wspierające– wykonywanie zadań o mniejszym stopniu trudności.

W trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.

  1. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy.
  2. Uczeń ma możliwość zgłoszenia nieprzygotowania 2 razy w ciągu półrocza. Jest to odnotowane w dzienniku. Nieprzygotowanie powinno być zgłaszane na początku lekcji, najpóźniej zaraz po sprawdzaniu listy obecności i może obejmować: brak zeszytu lub brak gotowości do odpowiedzi. Nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów pisemnych, zapowiedzianych kartkówek lub pracy na lekcji w formie kart pracy. Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
  3. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu dwóch tygodni od momentu jej otrzymania, a także ma obowiązek napisać sprawdzian lub kartkówkę, jeśli był nieobecny.
  4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  5. Uczeń, który nie przestrzega zasad bezpieczeństwa na lekcji może otrzymać cząstkową ocenę naganną z zachowania – łamanie przepisów BHP (zwłaszcza w trakcie wykonywania doświadczeń).
  6. Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach – odmowy odpowiedzi ustnej lub oddania czystej kartki w przypadku prac pisemnych.
  7. Uczeń przy 2 godzinach przedmiotu w tygodniu powinien uzyskać minimum 4 oceny cząstkowe.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content