Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa

I. Informacje podstawowe:

Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 6 w Wałbrzychu.
Liczba godzin w tygodniu: 1.

II. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:

rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nimi. Edukacja dla bezpieczeństwa służy przygotowaniu uczniów do właściwego zachowania i odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia oraz w stanach nadzwyczajnych. Przedmiot obejmuje treści kształcenia z zakresu bezpieczeństwa państwa, treści dotyczące organizacji działań ratowniczych, pierwszej pomocy oraz edukacji obronnej.

III. Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia:

(Uwaga: w trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.)

  • ćwiczenia praktyczne podczas lekcji,
  • aktywność podczas lekcji / praca na lekcji,
  • projekty indywidualne i zespołowe,
  • udział w konkursach – wariantywnie,
  • prace okresowe,
  • zadania dodatkowe.

IV. Szczegółowe kryteria ocen:

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

  • zdobył wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • dzieli się wiedzą wykraczającą poza podstawę programową,
  • potrafi zainicjować dyskusję,
  • dzieli się z klasą swoją wiedzą i umiejętnościami,
  • potrafi argumentować,
  • wykazuje się dużą aktywnością w czasie zajęć,
  • osiąga sukcesy w konkursach,
  • potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych,
  • potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,
  • inicjuje działania na rzecz klasy, szkoły, lokalnego środowiska,
  • samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidziany w programie nauczania,
  • wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin do rozwiązywania sytuacji problemowych,
  • korzysta z różnych źródeł informacji,
  • potrafi samodzielnie rozwiązać sytuacje problemowe przedstawione przez nauczyciela,
  • wykazuje się aktywnością na zajęciach,
  • bezbłędnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
  • właściwie korzysta ze sprzętu niezbędnego do realizacji zajęć,
  • aktywnie włącza się w akcje charytatywne, wolontariat itp.,
  • umie kierować działaniami we współpracy z grupą rówieśników,
  • samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

  • opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym,
  • wykorzystuje różne źródła informacji,
  • poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach,
  • podejmuje wybrane zadania dodatkowe,
  • poprawnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
  • dokonuje porównań typowych sytuacji,
  • samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

  • częściowo opanował podstawowe wiadomości i umiejętności – umożliwiające podjęcie
    niezbędnych działań ratunkowych,
  • przy pomocy nauczyciela podejmuje proste zadania, w czasie zajęć samodzielnie
    wykonuje proste zadania zlecone przez nauczyciela,
  • przejawia przeciętną aktywność.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

  • wykazuje znaczne braki w wiedzy i umiejętnościach przewidzianych programem
    nauczania, jednak nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia się, potrafi z
    pomocą nauczyciela wykonać proste czynności,
  • pracuje niesystematycznie,
  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje niesystematycznie,
  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
  • ma poważne braki, nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego
    kształcenia, nie potrafi udzielić odpowiedzi, rozwiązać zadania nawet przy pomocy
    nauczyciela.

V. Pozostałe ustalenia:

  1. Nauczyciel może wprowadzić obowiązek wykonywania notatek w zeszycie przedmiotowym.
  2. Jeżeli uczeń opuści ponad 50% bez usprawiedliwienia zajęć może być nieklasyfikowany.
  3. Nieobecność na lekcji nie zwalnia z obowiązku opanowania omawianych i ćwiczonych
    zagadnień. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności czas na uzupełnienie
    braków jest ustalany indywidualnie.
  4. Poprawianie ocen jest możliwe podczas dodatkowych zajęć w terminach określonych
    przez nauczyciela lub podczas zajęć lekcyjnych.
  5. Uczeń w ciągu jednego okresu może zgłosić 1 nieprzygotowanie.
  6. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  7. Uczeń w ciągu jednego okresu powinien uzyskać minimum 5 ocen cząstkowe.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content