I. Informacje podstawowe:
Przedmiotowy system oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 6 w Wałbrzychu.
Liczba godzin w tygodniu: 1.
II. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nimi. Edukacja dla bezpieczeństwa służy przygotowaniu uczniów do właściwego zachowania i odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia oraz w stanach nadzwyczajnych. Przedmiot obejmuje treści kształcenia z zakresu bezpieczeństwa państwa, treści dotyczące organizacji działań ratowniczych, pierwszej pomocy oraz edukacji obronnej.
III. Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia:
(Uwaga: w trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.)
- ćwiczenia praktyczne podczas lekcji,
- aktywność podczas lekcji / praca na lekcji,
- projekty indywidualne i zespołowe,
- udział w konkursach – wariantywnie,
- prace okresowe,
- zadania dodatkowe.
IV. Szczegółowe kryteria ocen:
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- zdobył wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- dzieli się wiedzą wykraczającą poza podstawę programową,
- potrafi zainicjować dyskusję,
- dzieli się z klasą swoją wiedzą i umiejętnościami,
- potrafi argumentować,
- wykazuje się dużą aktywnością w czasie zajęć,
- osiąga sukcesy w konkursach,
- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w sytuacjach nietypowych,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce,
- inicjuje działania na rzecz klasy, szkoły, lokalnego środowiska,
- samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidziany w programie nauczania,
- wykorzystuje wiedzę z innych dziedzin do rozwiązywania sytuacji problemowych,
- korzysta z różnych źródeł informacji,
- potrafi samodzielnie rozwiązać sytuacje problemowe przedstawione przez nauczyciela,
- wykazuje się aktywnością na zajęciach,
- bezbłędnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
- właściwie korzysta ze sprzętu niezbędnego do realizacji zajęć,
- aktywnie włącza się w akcje charytatywne, wolontariat itp.,
- umie kierować działaniami we współpracy z grupą rówieśników,
- samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym,
- wykorzystuje różne źródła informacji,
- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- podejmuje wybrane zadania dodatkowe,
- poprawnie przedstawia algorytmy postępowania w różnorodnych sytuacjach,
- dokonuje porównań typowych sytuacji,
- samodzielnie realizuje zadania powierzone przez nauczyciela.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- częściowo opanował podstawowe wiadomości i umiejętności – umożliwiające podjęcie
niezbędnych działań ratunkowych, - przy pomocy nauczyciela podejmuje proste zadania, w czasie zajęć samodzielnie
wykonuje proste zadania zlecone przez nauczyciela, - przejawia przeciętną aktywność.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje znaczne braki w wiedzy i umiejętnościach przewidzianych programem
nauczania, jednak nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia się, potrafi z
pomocą nauczyciela wykonać proste czynności, - pracuje niesystematycznie,
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- pracuje niesystematycznie,
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- ma poważne braki, nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego
kształcenia, nie potrafi udzielić odpowiedzi, rozwiązać zadania nawet przy pomocy
nauczyciela.
V. Pozostałe ustalenia:
- Nauczyciel może wprowadzić obowiązek wykonywania notatek w zeszycie przedmiotowym.
- Jeżeli uczeń opuści ponad 50% bez usprawiedliwienia zajęć może być nieklasyfikowany.
- Nieobecność na lekcji nie zwalnia z obowiązku opanowania omawianych i ćwiczonych
zagadnień. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności czas na uzupełnienie
braków jest ustalany indywidualnie. - Poprawianie ocen jest możliwe podczas dodatkowych zajęć w terminach określonych
przez nauczyciela lub podczas zajęć lekcyjnych. - Uczeń w ciągu jednego okresu może zgłosić 1 nieprzygotowanie.
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Uczeń w ciągu jednego okresu powinien uzyskać minimum 5 ocen cząstkowe.