Przedmiotowy system oceniania z fizyki

I. Informacje podstawowe:

Przedmiotowy system oceniania z fizyki obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 6 w Wałbrzychu.
Liczba godzin w tygodniu: 2.

II. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:

rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nimi.

III. Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia:

(Uwaga: w trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.)

  1. Sprawdzian pisemny (test) – zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedź, trwająca nie dłużej niż 2 godziny lekcyjne. Obejmuje określony przez nauczyciela zakres materiału.
  2. Kartkówka – pisemna wypowiedź ucznia obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji. Może być zapowiedziana lub niezapowiedziana.
  3. Odpowiedź ustna – odpowiedź ustna na forum klasy obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji.
  4. Praca na lekcji / karta pracy / zadanie doświadczalne – może być samodzielna bądź w grupach i obejmuje bieżący zakres materiału (w przypadku lekcji powtórzeniowych obejmuje cały dział).
  5. Aktywność na lekcji – podlega ocenieniu (w zależności od charakteru) za pomocą oceny, bądź sytemu „plus/minus”. Przez aktywny udział ucznia w zajęciach rozumie się również systematyczne prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
  6. Zadanie dodatkowe – wykonywanie zadań o zwiększonej trudności.
  7. Zadanie wspierające – wykonywanie zadań o mniejszym stopniu trudności.
  8. Szczególne osiągnięcia ucznia (np. konkursy, warsztaty, olimpiady itp.) – dotyczy osiągnięć i sukcesów ucznia.
  9. Diagnozy – wg potrzeb.

IV. Szczegółowe kryteria oceniania:

  1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiadł pełny zakres wiedzy i umiejętności
    określony programem nauczania w danej klasie czyli:
    1. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
    2. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
      teoretycznych lub praktycznych w ramach programu danej klasy, proponuje
      rozwiązania nietypowe,
    3. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach
      sportowych i innych, kwalifikując się do finałów (w szkole i poza nią);
  1. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował treści i umiejętności określone na poziomie wymagań dopełniającym, czyli:
    1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
      przedmiotu w danej klasie,
    2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
    3. potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań problemów w nowych sytuacjach;
  1. stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań rozszerzających, czyli:
    1. poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,
    2. rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
  1. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań podstawowych, czyli:
    1. opanował wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;
  1. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań koniecznych, czyli:
    1. opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji,
    2. rozwiązuje z pomocą nauczyciela podstawowe zadania teoretyczne i praktyczne;
  1. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował poziomu wymagań koniecznych do dalszego kształcenia.
  1. O wymaganiach edukacyjnych nauczyciel informuje uczniów na początku roku szkolnego.

VI. Poprawa prac pisemnych:

  1. Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce zobowiązany jest do napisania zaległej pracy w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły, w terminie ustalonym z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy nauczyciel oznacza w dzienniku wpisując „nb”.

W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczenia zaległej kartkówki. Fakt ten będzie odnotowany poprzez nie wpisanie lub wykreślenie z dziennika elektronicznego wpisanego wcześniej „nb”.

  1. W przypadku, gdy uczeń otrzymał „nb” z powodu nieobecności na sprawdzianie lub karkówce i nie zgłosił się na poprawę w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, pisze zaległą prace niezwłocznie w czasie ustalonym przez nauczyciela (uwaga: nauczyciel nie ma obowiązku powiadamiać ucznia o wyznaczeniu terminu pisania takiej pracy, jest to zazwyczaj najbliższa lekcja, na której uczeń jest obecny).
  2. Zaliczenie polega na pisaniu pracy o tym samym stopniu trudności.
  3. Uczeń, ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu 2 tygodni od momentu wpisania jej do dziennika.

VII. Szczególne okoliczności mające wpływ na ocenę.

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach:

  1. odmowy odpowiedzi ustnej,
  2. oddania czystej kartki w przypadku prac pisemnych.

VIII. Aktywność:

  1. Aktywność ucznia na lekcji podlega ocenie (w zależności od jej charakteru) za pomocą oceny bądź systemu zbierania „plusów/minusów”.
  2. Pojedyncze „+” można uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemów, przygotowanie do lekcji.
  3. Pojedyncze „-” można uzyskać m.in. za nieaktywne uczestniczenie w lekcji, niepodejmowanie pracy podczas lekcji na miarę swoich możliwości.
  4. „+/-” na bieżąco są zapisywane przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym, bądź
    w zeszycie nauczyciela. Co pewien czas podlegają one wpisaniu do dziennika jako jedna ocena z aktywności. Uzbierane „+” i „-” się bilansują, (tzn. „minusy” niwelują „plusy” i na odwrót). Podsumowanie podlega ocenie według punktacji:
    5 „+” bardzo dobry
    4 „+” dobry
    3 „+” dostateczny
    5 „-” niedostateczny

Decyzję o wpisaniu oceny za „+” podejmuje uczeń.

IX. Pozostałe ustalenia:

  1. Obowiązkiem ucznia jest punktualne stawianie się na lekcje.
  2. Uczeń zobowiązany jest do przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu
    do kolegów i nauczyciela, w szczególności do dyscypliny oraz szanowania prawa innych do zdobywania wiedzy.
  3. Na lekcjach nie wolno korzystać z telefonu komórkowego.
  4. Uczeń ma obowiązek do rzetelnego przygotowywania się do każdej lekcji, co oznacza m.in. posiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego, niezbędnych przyborów, systematycznego uczenia się bieżącego materiału.
  5. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy. Zeszyt powinien być estetyczny i czytelny. W zeszycie uczeń na każdych zajęciach pisze temat lekcji oraz datę jej przeprowadzenia, a także wykonuje komplet notatek i zadań które nauczyciel polecił zrobić.
  6. W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek niezwłocznie uzupełnić zeszyt. Tylko w przypadkach szczególnie uzasadnionych, podczas długotrwałej nieobecności, nauczyciel może zwolnić ucznia z obowiązku uzupełnienia zeszytu. Nigdy nie zwalnia się ucznia z opanowania omówionego na lekcjach materiału.
  7. Uczeń ma prawo zgłosić brak przygotowania do lekcji maksymalnie 2 razy w ciągu
    semestru. Zgłoszenie powyższych faktów musi nastąpić na początku lekcji. Każdorazowo zostają one odnotowane w dzienniku elektronicznym.
  8. Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
  9. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  10. W ciągu każdego okresu uczeń powinien uzyskać minimum 5 oceny cząstkowe.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content