I. Informacje podstawowe:
Przedmiotowy system oceniania z fizyki obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 6 w Wałbrzychu.
Liczba godzin w tygodniu: 2.
II. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nimi.
III. Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia:
(Uwaga: w trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.)
- Sprawdzian pisemny (test) – zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem pisemna wypowiedź, trwająca nie dłużej niż 2 godziny lekcyjne. Obejmuje określony przez nauczyciela zakres materiału.
- Kartkówka – pisemna wypowiedź ucznia obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji. Może być zapowiedziana lub niezapowiedziana.
- Odpowiedź ustna – odpowiedź ustna na forum klasy obejmująca zagadnienia co najwyżej z 3 ostatnich lekcji.
- Praca na lekcji / karta pracy / zadanie doświadczalne – może być samodzielna bądź w grupach i obejmuje bieżący zakres materiału (w przypadku lekcji powtórzeniowych obejmuje cały dział).
- Aktywność na lekcji – podlega ocenieniu (w zależności od charakteru) za pomocą oceny, bądź sytemu „plus/minus”. Przez aktywny udział ucznia w zajęciach rozumie się również systematyczne prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
- Zadanie dodatkowe – wykonywanie zadań o zwiększonej trudności.
- Zadanie wspierające – wykonywanie zadań o mniejszym stopniu trudności.
- Szczególne osiągnięcia ucznia (np. konkursy, warsztaty, olimpiady itp.) – dotyczy osiągnięć i sukcesów ucznia.
- Diagnozy – wg potrzeb.
IV. Szczegółowe kryteria oceniania:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiadł pełny zakres wiedzy i umiejętności
określony programem nauczania w danej klasie czyli:- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych w ramach programu danej klasy, proponuje
rozwiązania nietypowe, - osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach
sportowych i innych, kwalifikując się do finałów (w szkole i poza nią);
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował treści i umiejętności określone na poziomie wymagań dopełniającym, czyli:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie, - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań problemów w nowych sytuacjach;
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań rozszerzających, czyli:
- poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,
- rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań podstawowych, czyli:
- opanował wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który opanował poziom wymagań koniecznych, czyli:
- opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela podstawowe zadania teoretyczne i praktyczne;
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował poziomu wymagań koniecznych do dalszego kształcenia.
- O wymaganiach edukacyjnych nauczyciel informuje uczniów na początku roku szkolnego.
VI. Poprawa prac pisemnych:
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce zobowiązany jest do napisania zaległej pracy w ciągu 2 tygodni po powrocie do szkoły, w terminie ustalonym z nauczycielem. Brak zaliczenia pracy nauczyciel oznacza w dzienniku wpisując „nb”.
W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczenia zaległej kartkówki. Fakt ten będzie odnotowany poprzez nie wpisanie lub wykreślenie z dziennika elektronicznego wpisanego wcześniej „nb”.
- W przypadku, gdy uczeń otrzymał „nb” z powodu nieobecności na sprawdzianie lub karkówce i nie zgłosił się na poprawę w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, pisze zaległą prace niezwłocznie w czasie ustalonym przez nauczyciela (uwaga: nauczyciel nie ma obowiązku powiadamiać ucznia o wyznaczeniu terminu pisania takiej pracy, jest to zazwyczaj najbliższa lekcja, na której uczeń jest obecny).
- Zaliczenie polega na pisaniu pracy o tym samym stopniu trudności.
- Uczeń, ma prawo do poprawy każdej oceny w ciągu 2 tygodni od momentu wpisania jej do dziennika.
VII. Szczególne okoliczności mające wpływ na ocenę.
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach:
- odmowy odpowiedzi ustnej,
- oddania czystej kartki w przypadku prac pisemnych.
VIII. Aktywność:
- Aktywność ucznia na lekcji podlega ocenie (w zależności od jej charakteru) za pomocą oceny bądź systemu zbierania „plusów/minusów”.
- Pojedyncze „+” można uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązywaniu problemów, przygotowanie do lekcji.
- Pojedyncze „-” można uzyskać m.in. za nieaktywne uczestniczenie w lekcji, niepodejmowanie pracy podczas lekcji na miarę swoich możliwości.
- „+/-” na bieżąco są zapisywane przez nauczyciela w dzienniku elektronicznym, bądź
w zeszycie nauczyciela. Co pewien czas podlegają one wpisaniu do dziennika jako jedna ocena z aktywności. Uzbierane „+” i „-” się bilansują, (tzn. „minusy” niwelują „plusy” i na odwrót). Podsumowanie podlega ocenie według punktacji:
5 „+” bardzo dobry
4 „+” dobry
3 „+” dostateczny
5 „-” niedostateczny
Decyzję o wpisaniu oceny za „+” podejmuje uczeń.
IX. Pozostałe ustalenia:
- Obowiązkiem ucznia jest punktualne stawianie się na lekcje.
- Uczeń zobowiązany jest do przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu
do kolegów i nauczyciela, w szczególności do dyscypliny oraz szanowania prawa innych do zdobywania wiedzy. - Na lekcjach nie wolno korzystać z telefonu komórkowego.
- Uczeń ma obowiązek do rzetelnego przygotowywania się do każdej lekcji, co oznacza m.in. posiadanie podręcznika, zeszytu przedmiotowego, niezbędnych przyborów, systematycznego uczenia się bieżącego materiału.
- Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy. Zeszyt powinien być estetyczny i czytelny. W zeszycie uczeń na każdych zajęciach pisze temat lekcji oraz datę jej przeprowadzenia, a także wykonuje komplet notatek i zadań które nauczyciel polecił zrobić.
- W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek niezwłocznie uzupełnić zeszyt. Tylko w przypadkach szczególnie uzasadnionych, podczas długotrwałej nieobecności, nauczyciel może zwolnić ucznia z obowiązku uzupełnienia zeszytu. Nigdy nie zwalnia się ucznia z opanowania omówionego na lekcjach materiału.
- Uczeń ma prawo zgłosić brak przygotowania do lekcji maksymalnie 2 razy w ciągu
semestru. Zgłoszenie powyższych faktów musi nastąpić na początku lekcji. Każdorazowo zostają one odnotowane w dzienniku elektronicznym. - Zgłoszone nieprzygotowanie oraz „szczęśliwy numerek” nie zwalnia ucznia z pisania zapowiedzianych wcześniej form sprawdzania wiedzy.
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- W ciągu każdego okresu uczeń powinien uzyskać minimum 5 oceny cząstkowe.