Przedmiotowy system oceniania z geografii

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

Ocenę celującą: otrzymuje uczeń, który: posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania geografii w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, wykazuje się szczególnym zainteresowaniem przedmiotem i aktywnością na lekcjach ,osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych

Ocenę bardzo dobrą: otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania geografii w danej klasie, trudne do przyswojenia, złożone o charakterze problemowym, rozumie relacje między elementami wiedzy z zakresu programu nauczania, samodzielnie i sprawnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, wyraża swą wiedzę stosując poprawny język , jego odpowiedzi są prawidłowe, rozumne i pełne.

Ocenę dobrą: otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności trudniejsze, pośrednio użyteczne w pozaszkolnej działalności, właściwie stosuje terminologię geograficzną, może popełniać drobne błędy. Aktywnie uczestniczy w zajęciach, oraz stosuje wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów znanych z lekcji i podręcznika, a także rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem poznanych metod. Uczeń samodzielnie rozwiązuje średnio trudne zadania, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, bez trudności wypowiada się na lekcji. Samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałami źródłowymi

Ocenę dostateczną: otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania w stopniu podstawowym, ważne i najbardziej uniwersalne, stosunkowo łatwe do opanowania i użyteczne w życiu codziennym, niezbędne do kontynuowania nauki na wyższych poziomach. Z niewielką pomocą nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również podstawowe zależności, próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone stanowisko. Wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, jego odpowiedzi są częściowo błędne, w stopniu nie zadowalającym posługuje się językiem geograficznym.

Ocenę dopuszczającą: otrzymuje uczeń, któremu braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki. Uczeń posiada wiedzę i umiejętności , które umożliwiają mu świadomy udział w lekcji, a także wykonywanie prostych zadań związanych z życiem codziennym. Uczeń jest w stanie z pomocą nauczyciela nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.

Ocenę niedostateczną: otrzymuje uczeń, który, nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz nie jest w stanie rozwiązać / wykonać zadań o niewielkim, elementarnym stopniu trudności przy pomocy nauczyciela.

FORMY I SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW:

  1. Pisemne prace klasowe (sprawdziany, testy) – z wiadomości z zakończonego działu.
  2. Kartkówki – obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane.
  3. Odpowiedzi ustne – połączoną także ze znajomością mapy, w tym mogą być: prezentacje, samodzielne prowadzenie elementów lekcji.
  4. Aktywność na lekcji. Przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu przedmiotowego, podręcznika, ćwiczeń, jeżeli uczeń posiada w pakiecie).
  5. Samodzielna praca na lekcji indywidualnie lub w grupie.
  6. Projekty grupowe ( referaty, prezentacje Power Point, plakaty itp.) (wariantywne)
  7. Aktywność poza lekcjami – wykonanie prac dodatkowych (zaproponowanych przez ucznia lub wskazanych przez nauczyciela), wynikających z zainteresowań ucznia, wiążących się z programem jaki wykraczające poza program, konkursy, olimpiady, działalność społeczna, ekologiczna itp. (wariantywne).

Ad 1 Sprawdziany wiadomości (do 45 minut) z wiadomości z zakończonego działu.

  • Sprawdziany wiadomości są obowiązkowe. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie, powinien napisać go w terminie dwutygodniowym. Jeżeli uczeń nie napisze sprawdzianu w uzgodnionym terminie na konsultacjach, podchodzi do formy podczas najbliższej lekcji.
  • Sprawdziany są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem

Ad 2 Kartkówki (5-15 minut)

  • Kartkówki nie muszą być zapowiadane.
  • Uczniowie nieobecni na kartkówce, piszą ją w najbliższym terminie. Czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem.
  • Kartkówka obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji. Nieobecność ucznia na lekcji nie zwalnia go z przygotowania się do lekcji i możliwości pisania kartkówki.

Ad 3 Odpowiedzi ustne

  • Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje ucznia znajomość treści z trzech ostatnich lekcji. Przynajmniej raz w semestrze ( w miarę możliwości czasowych, organizacyjnych)

Ad 4 Aktywność

  • Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie przykładów ćwiczeniowych, aktywną pracę
    w grupach.
  • Aktywność na lekcji nagradzana jest oceną, „+”. O ilości przyznanych „+” decyduje nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności rozpatrywanego przez ucznia problemu oraz możliwości intelektualne ucznia.
  • Za minimum 5 „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5).

Mogą zostać one zamienione odpowiednio: 4 plusy- ocena dobra, 3 plus – ocena dostateczna.

  • Za brak pracy na lekcji, nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu ćwiczeń, brak koniecznych materiałów potrzebnych na lekcję) uczeń otrzymuje „-”,
  • Za 5 minusów uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną (1).

Zeszyt

  • Przy ocenieniu zeszytu przedmiotowego bierze się pod uwagę systematyczność, poprawność i staranność prowadzenia notatek.

Do klasyfikacji śródrocznej uczeń musi zgromadzić minimum 3 oceny. W okresie uczeń może zgłosić 1 raz nieprzygotowanie do lekcji.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content