I. Informacje podstawowe:
Przedmiotowy system oceniania z informatyki obowiązuje wszystkich nauczycieli realizujących zajęcia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 6 w Wałbrzychu.
Liczba godzin w tygodniu: 1.
II. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
rozpoznawaniu przez nauczyciela postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz jego poziomu w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, opracowanych zgodnie z nimi. Podczas oceniania bierze się przede wszystkim wysiłek wkładany w wykonywane zadania.
III. Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia:
(Uwaga: w trakcie semestru mogą wystąpić wszystkie bądź wybrane przez nauczyciela metody sprawdzenia osiągnięć ucznia.)
- ćwiczenia praktyczne podczas lekcji,
- aktywność podczas lekcji (praca na lekcji),
- projekty indywidualne i zespołowe,
- udział w konkursach – wariantywnie,
- zadania dodatkowe – wariantywnie.
IV. Szczegółowe kryteria ocen:
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczaniainformatyki w danej klasie,
- samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych mediów (np. Internet, czasopisma komputerowe, edukacyjne programy multimedialne),
- wykazuje inicjatywę rozwiązywania konkretnych problemów w czasie lekcji i pracy pozalekcyjnej,
- wykonuje z własnej inicjatywy dodatkowe prace,
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
- wykonuje prace na rzecz szkoły i pracowni.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania informatyki w danej klasie,
- sprawnie posługuje się komputerem i zdobytymi wiadomościami,
- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,
- biegle i poprawnie posługuje się terminologią informatyczną,
- biegle i bezpiecznie obsługuje komputer,
- biegle pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- dobrze opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
- posługuje się terminologią informatyczną,
- poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje problemy wynikające w trakcie wykonywania zadań programowych,
- pracuje w kilku aplikacjach jednocześnie.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- w sposób zadowalający opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
- zna terminologię informatyczną, ale ma trudności z jej zastosowaniem,
- poprawnie i bezpiecznie obsługuje komputer,
- nie potrafi rozwiązać problemów wynikających w trakcie wykonywania zadań programowych, nawet z pomocą nauczyciela,
- poprawnie pracuje tylko w jednej aplikacji jednocześnie.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- częściowo opanował umiejętności i wiedzę z zakresu materiału programowego,
- częściowo zna terminologię informatyczną, ale nie potrafi jej zastosować,
- bezpiecznie obsługuje komputer,
- zadaną pracę wykonuje z pomocą nauczyciela,
- ma problemy przy pracy w najprostszych aplikacjach,
- poprawnie uruchamia komputer i zamyka system,
- poprawnie uruchamia i zamyka proste aplikacje.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego,
- nie zna terminologii informatycznej,
- nie stosuje zasad bezpiecznej obsługi komputera,
- nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamknąć.
V. Pozostałe ustalenia:
- Nauczyciel może wprowadzić obowiązek wykonywania notatek w zeszycie przedmiotowym.
- Jeżeli uczeń opuści ponad 50% bez usprawiedliwienia zajęć może być nieklasyfikowany.
- Nieobecność na lekcji nie zwalnia z obowiązku opanowania omawianych i ćwiczonych zagadnień. W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności czas na uzupełnienie braków jest ustalany indywidualnie.
- Brakujące prace uczeń uzupełnia w terminie 2 tygodni od momentu ustania przyczyny nieobecności. Termin uzupełnienia braków może być wydłużony z obiektywnych przyczyn (np. długotrwała choroba ucznia).
- Poprawianie ocen jest możliwe podczas zajęć konsultacyjnych w terminach określonych przez nauczyciela lub podczas zajęć lekcyjnych.
- Uczeń w ciągu jednego okresu może zgłosić 1 nieprzygotowanie.
- Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Uczeń w ciągu jednego okresu powinien uzyskać minimum 3 oceny cząstkowe.