Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego

I. Wymagania na poszczególne oceny.

ocena celująca

Uczeń otrzymuje ocenę celującą z języka niemieckiego kiedy:

  • bierze udział w konkursach z języka niemieckiego oraz zdobywa czołowe miejsca,
  • w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • przerabiane oraz nowe teksty czyta płynnie, nie popełnia błędów, zwraca uwagę na wymowę i rozumie treść,
  • jest bardzo aktywny na zajęciach,
  • jest zawsze przygotowany do zajęć tzn. ma podręcznik, ćwiczenia oraz zeszyt do języka niemieckiego,
  • testy językowe oraz kartkówki zalicza na ocenę bardzo dobrą lub celującą,
  • przejawia duże zainteresowanie językiem niemieckim,
  • robi zadania dodatkowe przygotowywane przez nauczyciela.

ocena bardzo dobra

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z języka niemieckiego kiedy:

  • w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • bardzo dobrze radzi sobie z czytaniem tekstów z podręcznika, czyta je z właściwą wymową,
  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, przeważnie rozumie wszystkie polecenia nauczyciela,
  • jest bardzo aktywny na zajęciach,
  • jest zawsze przygotowany do zajęć tzn. ma podręcznik, ćwiczenia oraz zeszyt do języka niemieckiego,
  • potrafi swobodnie operować zdobytą wiedzą,
  • testy językowe oraz kartkówki zalicza na ocenę bardzo dobrą.

ocena dobra

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą z języka niemieckiego kiedy:

  • w stopniu dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • popełnia nieliczne błędy, które jest w stanie skorygować przy pomocy nauczyciela,
  • stara się być aktywny na zajęciach,
  • czyta tekst popełniając nieliczne błędy w wymowie i podejmuje próbę przetłumaczenia go przy wsparciu nauczyciela,
  • opanował bez trudności proste zagadnienia gramatyczne, w trudniejszych wymaga niewielkiej pomocy,
  • z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje przeważnie oceny dobre.

ocena dostateczna

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną z języka niemieckiego kiedy:

  • z pomocą nauczyciela powoli czyta przerabiane teksty z podręcznika, wymaga często korekty wymowy,
  • z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje średnio oceny dostateczne,
  • opanował w stopniu dostatecznym słownictwo i gramatykę omawianą na lekcji,
  • wszelkiego rodzaju ćwiczenia wykonuje tylko przy pomocy nauczyciela, • jest mało aktywny na zajęciach i bardzo często zdarza mu się nie pracować aktywnie na zajęciach.

ocena dopuszczająca

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą z języka niemieckiego kiedy:

  • w niewielkim zakresie opanował umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • z pomocą i podpowiedzią rozumie najprostsze polecenia nauczyciela,
  • dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem,
  • pracuje na lekcji odtwórczo, przepisuje ćwiczenia z tablicy, wykonuje najprostsze omówione wcześniej ćwiczenia, często przy znacznej pomocy, • rozumie tylko niektóre zagadnienia gramatyczne, używa ich z dużą pomocą nauczyciela,
  • z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje oceny dopuszczające.

ocena niedostateczna

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z języka niemieckiego kiedy:

  • nie opanował umiejętności zawarte w podstawie programowej,
  • nie jest aktywny na zajęciach,
  • bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć, nie wykonuje zadań podczas lekcji,
  • nie opanował słownictwa w stopniu umożliwiającym najprostszą komunikację, popełnia bardzo dużo błędów, jego wypowiedzi są niezrozumiałe,
  • z prac pisemnych otrzymuje oceny niedostateczne,
  • nie przejawia zainteresowania przedmiotem i ma lekceważący stosunek do niego.

II. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

  1. Testy językowe– rozumiane jako zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzone w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności. Jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać testu językowego z całą klasą, to powinien to uczynić w najbliższym terminie ustalonym z nauczycielem- nie pózniej jednak niż do dwóch tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu do szkoły po czasowej nieobecności. W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie, uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły.
  2. Kartkówki– mogą być zapowiedziane lub niezapowiedziane i obejmują nie więcej niż trzy ostatnie przepracowane tematy lekcyjne.
  3. Odpowiedzi ustne- odpowiedzi i wypowiedzi na lekcjach, odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej.
  4. Projekty grupowe
  5. Rozumienie tekstu czytanego- zadania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego.
  6. Zadania na lekcji- zadania wykonywane przez uczniów podczas lekcji np. krzyżówki, rebusy, praca ze słownictwem, ćwiczenia gramatyczne itp.
  7. Zadania dodatkowe- prace wykonywane przez chętnych uczniów np. Plakaty, kartki z życzeniami itp.
  8. Aktywność np. praca na lekcji, 5 plusów do 5, udział w konkursach.

III. Uczeń w ciągu półrocza powinien zdobyć 4 oceny, aby nauczyciel mógł mu wystawić końcową ocenę. Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w każdym półroczu.

IV. Uczeń o specjalnych potrzebach jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content