I. Wymagania na poszczególne oceny.
ocena celująca
Uczeń otrzymuje ocenę celującą z języka niemieckiego kiedy:
- bierze udział w konkursach z języka niemieckiego oraz zdobywa czołowe miejsca,
- w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- przerabiane oraz nowe teksty czyta płynnie, nie popełnia błędów, zwraca uwagę na wymowę i rozumie treść,
- jest bardzo aktywny na zajęciach,
- jest zawsze przygotowany do zajęć tzn. ma podręcznik, ćwiczenia oraz zeszyt do języka niemieckiego,
- testy językowe oraz kartkówki zalicza na ocenę bardzo dobrą lub celującą,
- przejawia duże zainteresowanie językiem niemieckim,
- robi zadania dodatkowe przygotowywane przez nauczyciela.
ocena bardzo dobra
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z języka niemieckiego kiedy:
- w stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- bardzo dobrze radzi sobie z czytaniem tekstów z podręcznika, czyta je z właściwą wymową,
- potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, przeważnie rozumie wszystkie polecenia nauczyciela,
- jest bardzo aktywny na zajęciach,
- jest zawsze przygotowany do zajęć tzn. ma podręcznik, ćwiczenia oraz zeszyt do języka niemieckiego,
- potrafi swobodnie operować zdobytą wiedzą,
- testy językowe oraz kartkówki zalicza na ocenę bardzo dobrą.
ocena dobra
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą z języka niemieckiego kiedy:
- w stopniu dobrym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- popełnia nieliczne błędy, które jest w stanie skorygować przy pomocy nauczyciela,
- stara się być aktywny na zajęciach,
- czyta tekst popełniając nieliczne błędy w wymowie i podejmuje próbę przetłumaczenia go przy wsparciu nauczyciela,
- opanował bez trudności proste zagadnienia gramatyczne, w trudniejszych wymaga niewielkiej pomocy,
- z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje przeważnie oceny dobre.
ocena dostateczna
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną z języka niemieckiego kiedy:
- z pomocą nauczyciela powoli czyta przerabiane teksty z podręcznika, wymaga często korekty wymowy,
- z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje średnio oceny dostateczne,
- opanował w stopniu dostatecznym słownictwo i gramatykę omawianą na lekcji,
- wszelkiego rodzaju ćwiczenia wykonuje tylko przy pomocy nauczyciela, • jest mało aktywny na zajęciach i bardzo często zdarza mu się nie pracować aktywnie na zajęciach.
ocena dopuszczająca
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą z języka niemieckiego kiedy:
- w niewielkim zakresie opanował umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- z pomocą i podpowiedzią rozumie najprostsze polecenia nauczyciela,
- dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem,
- pracuje na lekcji odtwórczo, przepisuje ćwiczenia z tablicy, wykonuje najprostsze omówione wcześniej ćwiczenia, często przy znacznej pomocy, • rozumie tylko niektóre zagadnienia gramatyczne, używa ich z dużą pomocą nauczyciela,
- z testów językowych oraz kartkówek otrzymuje oceny dopuszczające.
ocena niedostateczna
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z języka niemieckiego kiedy:
- nie opanował umiejętności zawarte w podstawie programowej,
- nie jest aktywny na zajęciach,
- bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć, nie wykonuje zadań podczas lekcji,
- nie opanował słownictwa w stopniu umożliwiającym najprostszą komunikację, popełnia bardzo dużo błędów, jego wypowiedzi są niezrozumiałe,
- z prac pisemnych otrzymuje oceny niedostateczne,
- nie przejawia zainteresowania przedmiotem i ma lekceważący stosunek do niego.
II. Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
- Testy językowe– rozumiane jako zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem dłuższe samodzielne pisemne prace kontrolne uczniów przeprowadzone w szkole podczas zajęć edukacyjnych w celu sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności. Jeżeli z przyczyn zdrowotnych lub losowych uczeń nie może napisać testu językowego z całą klasą, to powinien to uczynić w najbliższym terminie ustalonym z nauczycielem- nie pózniej jednak niż do dwóch tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu do szkoły po czasowej nieobecności. W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie, uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły.
- Kartkówki– mogą być zapowiedziane lub niezapowiedziane i obejmują nie więcej niż trzy ostatnie przepracowane tematy lekcyjne.
- Odpowiedzi ustne- odpowiedzi i wypowiedzi na lekcjach, odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej.
- Projekty grupowe
- Rozumienie tekstu czytanego- zadania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego.
- Zadania na lekcji- zadania wykonywane przez uczniów podczas lekcji np. krzyżówki, rebusy, praca ze słownictwem, ćwiczenia gramatyczne itp.
- Zadania dodatkowe- prace wykonywane przez chętnych uczniów np. Plakaty, kartki z życzeniami itp.
- Aktywność np. praca na lekcji, 5 plusów do 5, udział w konkursach.
III. Uczeń w ciągu półrocza powinien zdobyć 4 oceny, aby nauczyciel mógł mu wystawić końcową ocenę. Uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania w każdym półroczu.
IV. Uczeń o specjalnych potrzebach jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.