1. W jednym okresie uczeń powinien uzyskać minimum 6 ocen, aby był klasyfikowanym. Jeśli jest nieobecny na sprawdzianie/ teście, ma obowiązek napisać go w innym wyznaczonym terminie.
2. Uczeń w ciągu roku będzie oceniany za:
a) czytanie głośne i ciche ze zrozumieniem,
b) wypowiedzi ustne,
c) krótsze i dłuższe prace pisemne,
d) kartkówki z bieżącego materiału (nie muszą być zapowiedziane),
e) sprawdziany z wyznaczonej partii materiału
f) dyktanda,
g) recytację
h) aktywność na zajęciach
- 5 plusów = 5 (bardzo dobry)
- 5 minusów = 1 (niedostateczny)
i) dodatkowe działania uczniów (np. prowadzenie zeszytu, udział w konkursach, dodatkowe prace i projekty, asystentura na lekcji, wystąpienia)
3. Ocenianie dyktand:
0 błędów (dopuszczalny 1 interpunkcyjny) – 6
1 błąd – 5
2 błędy – +4
3 błędy – 4
4 błędy – +3
5 błędów – 3
6 błędów – +2
7 błędów – 2
8 błędów +1
9 błędów – 1
3 błędy interpunkcyjne są równe jednemu błędowi ortograficznemu
4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
5. Zasady poprawy ocen:
- poprawie podlegają oceny ze sprawdzianów, dyktand oraz kartkówek wskazanych przez nauczyciela
- ocenę można poprawić do dwóch tygodni od daty jej wystawienia (chyba że uniemożliwia to sytuacja ucznia – np. choroba)
- nauczyciel wraz z uczniem ustala termin poprawy,
- w przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy.
Nauczyciel ma prawo przerwać pracę pisemną uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi niesamodzielność pracy.
Uczeń ma prawo trzy razy w semestrze zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie. Następstwem przekroczenia ustalonej liczby nieprzygotowań będzie ocena niedostateczna.
Ocena na koniec okresu nie jest średnią ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia – najważniejsze oceny są z pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia oraz ustnych odpowiedzi. Pozostałe oceny pomagają nauczycielowi podwyższyć lub obniżyć ocenę. Ocena końcoworoczna jest średnią ocen z I i II semestru.
Wszystkie sprawdziany, kartkówki, dyktanda znajdują się u nauczyciela i są do wglądu rodziców do końca roku szkolnego.
KRYTERIA OCEN
stopień niedostateczny – otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i nie posiada umiejętności koniecznych do dalszego kształcenia
- nie wykonuje zadań podczas lekcji
- unika zajęć z przedmiotu
- nie współpracuje z klasą lub grupą przy wyznaczonych zadaniach
- wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu, np. nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub robi to niesystematycznie, nie przynosi zadanych materiałów
stopień dopuszczający- otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
- potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązać proste zadania w typowej sytuacji
- jego wypowiedzi mają charakter odtwórczy
- jego wypowiedzi ustne i pisemne zawierają liczne błędy językowe i stylistyczne, ale pozostają komunikatywne
- współdziała z klasą i w grupie, zachowując odpowiednie normy, ale jego działania nie zawsze są skuteczne
- zna autorów, tytuły i głównych bohaterów utworów literackich wskazanych w podstawie programowej
- posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu języka i teorii literatury
- rozpoznaje najważniejsze środki stylistyczne
- streszcza główne wątki poznanych utworów literackich
- podejmuje próby interpretacji utworów na poziomie dosłownym
stopień dostateczny- otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia
- czasami samodzielnie analizuje i rozwiązuje typowe zadania
- zadania rozwiązuje nie zawsze starannie, popełnia błędy merytoryczne
- jego wypowiedzi ustne i pisemne są na ogól poprawne językowo i stylistycznie, posługuje się on jednak ubogim słownictwem
- dostrzega podstawowe konteksty interpretacyjne
- zauważa stałe motywy i tematy literackie w omawianych utworach
- rozumie tematykę i problematykę omówionych utworów
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu języka i teorii literatury, choć nie zawsze sprawnie się nimi posługuje
- charakteryzuje wzorce osobowe i bohaterów
stopień dobry – otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dostateczną,
a ponadto:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
- posiadaną wiedzę i umiejętności potrafi wykorzystać w sytuacjach typowych
- formułuje wnioski, uogólnienia, argumenty, samodzielne opinie
- jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne językowo i stylistycznie
- buduje pracę interpretacyjną według własnej koncepcji
- porównuje wzorce osobowe bohaterów, odwołując się do utworów literackich
- ocenia bohaterów literackich, omawiane zjawiska, problemy
- sprawnie, ale nie zawsze precyzyjnie posługuje się poznaną terminologią
stopień bardzo dobry- otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dobrą,
a ponadto:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
- zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi wykorzystać również w sytuacjach problemowych
- samodzielnie gromadzi, porządkuje i wykorzystuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych materiały z różnych zródeł dotyczące literatury i sztuki
- wartościuje i uogólnia zdobytą wiedzę
- posługuje się językiem poprawnym, bogatym i dostosowanym do sytuacji komunikacyjnej
- wykazuje się swobodą konwersacji, kulturą dyskusji
- wyjaśnia funkcje motywów literackich
- sprawnie i precyzyjnie posługuje się poznaną terminologią
- dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego
stopień celujący – otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- uczestniczy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i osiąga w nich sukcesy
- posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawę programową
- wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem