Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego

1. W jednym okresie uczeń powinien uzyskać minimum 6 ocen, aby był klasyfikowanym. Jeśli jest nieobecny na sprawdzianie/ teście, ma obowiązek napisać go w innym wyznaczonym terminie.

2. Uczeń w ciągu roku będzie oceniany za:

a) czytanie głośne i ciche ze zrozumieniem,
b) wypowiedzi ustne,
c) krótsze i dłuższe prace pisemne,
d) kartkówki z bieżącego materiału (nie muszą być zapowiedziane),
e) sprawdziany z wyznaczonej partii materiału
f) dyktanda,
g) recytację
h) aktywność na zajęciach

  • 5 plusów = 5 (bardzo dobry)
  • 5 minusów = 1 (niedostateczny)

i) dodatkowe działania uczniów (np. prowadzenie zeszytu, udział w konkursach, dodatkowe prace i projekty, asystentura na lekcji, wystąpienia)

3. Ocenianie dyktand:

0 błędów (dopuszczalny 1 interpunkcyjny) – 6
1 błąd – 5
2 błędy – +4
3 błędy – 4
4 błędy – +3
5 błędów – 3
6 błędów – +2
7 błędów – 2
8 błędów +1
9 błędów – 1

3 błędy interpunkcyjne są równe jednemu błędowi ortograficznemu

4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

5. Zasady poprawy ocen:

  • poprawie podlegają oceny ze sprawdzianów, dyktand oraz kartkówek wskazanych przez nauczyciela
  • ocenę można poprawić do dwóch tygodni od daty jej wystawienia (chyba że uniemożliwia to sytuacja ucznia – np. choroba)
  • nauczyciel wraz z uczniem ustala termin poprawy,
  • w przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy.

Nauczyciel ma prawo przerwać pracę pisemną uczniowi lub całej klasie, jeżeli stwierdzi niesamodzielność pracy.

Uczeń ma prawo trzy razy w semestrze zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie. Następstwem przekroczenia ustalonej liczby nieprzygotowań będzie ocena niedostateczna.

Ocena na koniec okresu nie jest średnią ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia – najważniejsze oceny są z pisemnych prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia oraz ustnych odpowiedzi. Pozostałe oceny pomagają nauczycielowi podwyższyć lub obniżyć ocenę. Ocena końcoworoczna jest średnią ocen z I i II semestru.

Wszystkie sprawdziany, kartkówki, dyktanda znajdują się u nauczyciela i są do wglądu rodziców do końca roku szkolnego.

KRYTERIA OCEN

stopień niedostateczny – otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i nie posiada umiejętności koniecznych do dalszego kształcenia
  • nie wykonuje zadań podczas lekcji
  • unika zajęć z przedmiotu
  • nie współpracuje z klasą lub grupą przy wyznaczonych zadaniach
  • wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu, np. nie prowadzi zeszytu przedmiotowego lub robi to niesystematycznie, nie przynosi zadanych materiałów

stopień dopuszczający- otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
  • potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązać proste zadania w typowej sytuacji
  • jego wypowiedzi mają charakter odtwórczy
  • jego wypowiedzi ustne i pisemne zawierają liczne błędy językowe i stylistyczne, ale pozostają komunikatywne
  • współdziała z klasą i w grupie, zachowując odpowiednie normy, ale jego działania nie zawsze są skuteczne
  • zna autorów, tytuły i głównych bohaterów utworów literackich wskazanych w podstawie programowej
  • posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu języka i teorii literatury
  • rozpoznaje najważniejsze środki stylistyczne
  • streszcza główne wątki poznanych utworów literackich
  • podejmuje próby interpretacji utworów na poziomie dosłownym

stopień dostateczny- otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, a ponadto:

  • opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia
  • czasami samodzielnie analizuje i rozwiązuje typowe zadania
  • zadania rozwiązuje nie zawsze starannie, popełnia błędy merytoryczne
  • jego wypowiedzi ustne i pisemne są na ogól poprawne językowo i stylistycznie, posługuje się on jednak ubogim słownictwem
  • dostrzega podstawowe konteksty interpretacyjne
  • zauważa stałe motywy i tematy literackie w omawianych utworach
  • rozumie tematykę i problematykę omówionych utworów
  • zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu języka i teorii literatury, choć nie zawsze sprawnie się nimi posługuje
  • charakteryzuje wzorce osobowe i bohaterów

stopień dobry – otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dostateczną,

a ponadto:

  • opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
  • posiadaną wiedzę i umiejętności potrafi wykorzystać w sytuacjach typowych
  • formułuje wnioski, uogólnienia, argumenty, samodzielne opinie
  • jego wypowiedzi ustne i pisemne są poprawne językowo i stylistycznie
  • buduje pracę interpretacyjną według własnej koncepcji
  • porównuje wzorce osobowe bohaterów, odwołując się do utworów literackich
  • ocenia bohaterów literackich, omawiane zjawiska, problemy
  • sprawnie, ale nie zawsze precyzyjnie posługuje się poznaną terminologią

stopień bardzo dobry- otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę dobrą,

a ponadto:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową
  • zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi wykorzystać również w sytuacjach problemowych
  • samodzielnie gromadzi, porządkuje i wykorzystuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych materiały z różnych zródeł dotyczące literatury i sztuki
  • wartościuje i uogólnia zdobytą wiedzę
  • posługuje się językiem poprawnym, bogatym i dostosowanym do sytuacji komunikacyjnej
  • wykazuje się swobodą konwersacji, kulturą dyskusji
  • wyjaśnia funkcje motywów literackich
  • sprawnie i precyzyjnie posługuje się poznaną terminologią
  • dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego

stopień celujący – otrzymuje uczeń, który potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:

  • uczestniczy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych i osiąga w nich sukcesy
  • posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza podstawę programową
  • wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content