Przedmiotowy system oceniania z matematyki

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza podstawę programową danej klasy,
  • potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • bierze udział w konkursach matematycznych i osiąga w nich sukcesy,
  • często wykonuje zadania dodatkowe.

Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych objętych podstawą programową, potrafi zastosować posiadaną wiedzę w nowych sytuacjach,
  • wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy np.: tablice matematyczne, słowniki, encyklopedie,
  • potrafi biegle posługiwać się językiem matematyki.

Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w dobrym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
  • potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy wskazanych przez nauczyciela,
  • formułuje proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające język przedmiotu.

Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań i problemów,
  • potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z różnych źródeł wiedzy.

Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności.

Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach.

OGÓLNE ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z MATEMATYKI

  • Na lekcjach matematyki uczeń jest oceniany systematycznie i wieloaspektowo. Zdobywa oceny za: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia (klasy 4 – 6), karty pracy, aktywność podczas zajęć, zadania wspierające. Uczeń może otrzymać oceny również za inne aktywności, np. zadania indywidualne podczas lekcji, wykonywanie zadań dodatkowych, pracę w grupach, za udział i osiągnięcia w konkursach, odpowiedź ustną, prezentacje, asystę uczniowską przy prowadzeniu lekcji, plakaty, referaty tematyczne. W każdym okresie uczeń powinien uzyskać przynajmniej 6 ocen.
  • Każdy dział tematyczny kończy się sprawdzianem zapowiadanym przez nauczyciela przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i terminem zapisywanym w dzienniku lekcyjnym. Prace uczniów są do wglądu u nauczyciela uczącego i przechowywane do dnia zakończenia zajęć lekcyjnych w kolejnym roku szkolnym.
  • Kartkówki obejmują do trzech ostatnich tematów lekcji i nie muszą być wcześniej zapowiadane. Celem tej formy jest sprawdzenie systematycznego i regularnego przyswajania wiedzy przez ucznia.
  • Aktywny udział w lekcji (np. zgłaszanie się o udzielanie prawidłowych odpowiedzi) nagradzany jest plusami. Uczeń może również uzyskiwać minusy (np. za brak pracy na lekcji, nie wykonywanie poleconych zadań). Pięć plusów to 5 do dziennika, a za pięć minusów wpisywana jest 1.
  • W każdym okresie uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania (np). Niewykorzystane „np.” nie przechodzi na semestr kolejny.
  • Uczeń może poprawić każdą ocenę poniżej piątki w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania. Datę poprawy uczeń ustala z nauczycielem. Do dziennika wpisuje się ocenę z poprawy tylko w przypadku, gdy jest ona wyższa od pierwotnej. Obie oceny są wówczas brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej. W przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy opatrzony dodatkowym komentarzem słownym.
  • Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce ma obowiązek napisać pracę w terminie 2 tygodni od ustania nieobecności, ustalając datę napisania z nauczycielem.
  • Prace pisemne są oceniane wg skali ujętej w statucie szkoły. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content