Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza podstawę programową danej klasy,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- bierze udział w konkursach matematycznych i osiąga w nich sukcesy,
- często wykonuje zadania dodatkowe.
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych objętych podstawą programową, potrafi zastosować posiadaną wiedzę w nowych sytuacjach,
- wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy np.: tablice matematyczne, słowniki, encyklopedie,
- potrafi biegle posługiwać się językiem matematyki.
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dobrym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy wskazanych przez nauczyciela,
- formułuje proste, typowe wypowiedzi ustne i pisemne uwzględniające język przedmiotu.
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań i problemów,
- potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z różnych źródeł wiedzy.
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii stosowanej na lekcjach.
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z MATEMATYKI
- Na lekcjach matematyki uczeń jest oceniany systematycznie i wieloaspektowo. Zdobywa oceny za: sprawdziany, kartkówki, ćwiczenia (klasy 4 – 6), karty pracy, aktywność podczas zajęć, zadania wspierające. Uczeń może otrzymać oceny również za inne aktywności, np. zadania indywidualne podczas lekcji, wykonywanie zadań dodatkowych, pracę w grupach, za udział i osiągnięcia w konkursach, odpowiedź ustną, prezentacje, asystę uczniowską przy prowadzeniu lekcji, plakaty, referaty tematyczne. W każdym okresie uczeń powinien uzyskać przynajmniej 6 ocen.
- Każdy dział tematyczny kończy się sprawdzianem zapowiadanym przez nauczyciela przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i terminem zapisywanym w dzienniku lekcyjnym. Prace uczniów są do wglądu u nauczyciela uczącego i przechowywane do dnia zakończenia zajęć lekcyjnych w kolejnym roku szkolnym.
- Kartkówki obejmują do trzech ostatnich tematów lekcji i nie muszą być wcześniej zapowiadane. Celem tej formy jest sprawdzenie systematycznego i regularnego przyswajania wiedzy przez ucznia.
- Aktywny udział w lekcji (np. zgłaszanie się o udzielanie prawidłowych odpowiedzi) nagradzany jest plusami. Uczeń może również uzyskiwać minusy (np. za brak pracy na lekcji, nie wykonywanie poleconych zadań). Pięć plusów to 5 do dziennika, a za pięć minusów wpisywana jest 1.
- W każdym okresie uczeń może zgłosić dwa nieprzygotowania (np). Niewykorzystane „np.” nie przechodzi na semestr kolejny.
- Uczeń może poprawić każdą ocenę poniżej piątki w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania. Datę poprawy uczeń ustala z nauczycielem. Do dziennika wpisuje się ocenę z poprawy tylko w przypadku, gdy jest ona wyższa od pierwotnej. Obie oceny są wówczas brane pod uwagę przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej. W przypadku, gdy uczeń z poprawy otrzyma ocenę niższą lub taką samą jak pierwotna, wówczas w rubryce poprawa wpisuje się symbol „+” oznaczający wykorzystanie możliwości poprawy opatrzony dodatkowym komentarzem słownym.
- Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce ma obowiązek napisać pracę w terminie 2 tygodni od ustania nieobecności, ustalając datę napisania z nauczycielem.
- Prace pisemne są oceniane wg skali ujętej w statucie szkoły. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.