Przedmiotowy system oceniania z muzyki

Podstawowym celem przedmiotu muzyka jest przygotowywanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
  • prawidłowo gra na instrumentach melodycznych melodie z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
  • samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
  • potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
  • posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
  • jest bardzo aktywny muzycznie na apelach, uroczystościach szkolnych, środowiskowych oraz na konkursach ,
  • wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania,
  • umie bezbłędnie wykonywać rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
  • potrafi rytmizować teksty,
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy,
  • podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na dzwonkach chromatycznych,
  • wykonuje proste rytmy – gestodżwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
  • rytmizuje łatwe teksty,
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
  • prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na dzwonkach chromatycznych niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
  • wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
  • zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
  • prowadzi zeszyt niesystematycznie.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na dzwonkach chromatycznych gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,
  • niechętnie podejmuje działania muzyczne,
  • myli terminy i pojęcia muzyczne,
  • dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
  • najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności wynikających z realizacji podstawowych wymagań,
  • nie zna i nie śpiewa pieśni i piosenek przewidzianych w programie dla danej klasy,
  • nie wykonuje żadnych prac, ćwiczeń i zadań nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie posiada zeszytu przedmiotowego
  • nie wykazuje chęci poprawy.

Przy wystawianiu oceny z muzyki brany jest pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia, aktywność na lekcji oraz zaangażowanie.

Ocenie podlegają następujące elementy:

  • śpiew,
  • gra (na instrumencie melodycznym – dzwonki chromatyczne oraz na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych),
  • wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
  • działania twórcze,
  • znajomość terminów i wiedza muzyczna,
  • aktywność na lekcjach oraz na apelach, uroczystościach szkolnych, pozaszkolnych i konkursach muzycznych.

Zasady podczas oceniania:

1. Podczas wystawiania oceny za śpiew bierze się pod uwagę: poprawność muzyczną, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.

2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie uwzględnia się: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, 3. ogólny wyraz artystyczny.

3. Przy wystawieniu oceny za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączone ze znajomością podstawowych terminów muzycznych, bierze się pod uwagę:

  • zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
  • rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
  • rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
  • podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
  • wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (na rysunku, w opowiadaniu, dramie).

4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne bierze się pod uwagę:

  • rytmizację tekstów,
  • improwizację: rytmiczną, melodyczną oraz ruchową,
  • umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych,
  • umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki (dobieranie efektów dźwiękowych),
  • umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.

5. Za aktywną postawę na lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą. Za udział w występach również otrzymuje ocenę celującą.

6. Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy bierze się pod uwagę:

  • systematyczność.

7. Minimalna ilość ocen z przedmiotu muzyka w jednym semestrze to 3 i 1 nieprzygotowanie do lekcji.

 Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content