Przedmiotowy system oceniania z plastyki

1. Wymagania na poszczególne oceny z przedmiotu plastyka.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania,
  • przejawia szczególne zainteresowania sztukami plastycznymi (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.) oraz talent,
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych plastycznych,
  • wykonuje w sposób kompletny, estetyczny i zgodny z tematem oraz określonymi środkami plastycznymi wszelkie zadania, ćwiczenia i prace plastyczne, ponadto chętnie eksperymentuje z technikami plastycznymi,
  • analizuje i interpretuje dowolne dzieła sztuki oraz uzasadnia ich wartość artystyczną,
  • wykazuje zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły, aktywnie uczestniczy w jej życiu kulturalnym i regionu.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności oraz wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
  • bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy,
  • stosuje z powodzeniem wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne,
  • sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną,
  • chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią (np. startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań),
  • analizuje i porównuje dzieła sztuki oraz wyraża własne opinie na ich temat,
  • uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • potrafi wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności,
  • zawsze przynosi na lekcje potrzebne materiały i dba o estetykę swojego miejsca pracy,
  • właściwie posługuje się terminologią plastyczną i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy,
  • wkłada dużo wysiłku w wykonywane zadania i systematycznie pracuje na lekcjach,
  • świadomie wykorzystuje środki plastyczne i stosuje różnorodne, nietypowe techniki plastyczne, odpowiednio posługuje się przyborami i narzędziami oraz wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych),

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • w stopniu zadowalającym opanował materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym),
  • samodzielnie rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • stara się utrzymać porządek w miejscu pracy, realizuje większość prac praktycznych (prace często są niestaranne i nieestetyczne),
  • poprawnie posługuje się różnymi przyborami i narzędziami pracy.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • w stopniu minimalnym przyswoił podstawowe wiadomości i umiejętności wymienionych w programie nauczania dla przedmiotu plastyka,
  • zgodne z tematem, ale nieestetycznie wykonuje prace,
  • samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • mimo pomocy nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych programem nauczania danej klasy,
  • mimo wsparcia ze strony nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy, wykazuje ciągły brak zaangażowania i chęci do pracy, jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć, świadomie lekceważy podstawowe obowiązki przedmiotowe i programowe,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

2. Formy aktywności ucznia:

Liczba ocen cząstkowych w każdym okresie nie może być mniejsza niż 3.

W każdym okresie uczeń może zgłosić 1 nieprzygotowanie do przedmiotu.

Ocenie podlegają:

  • prace wytwórcze wykonywane samodzielnie na lekcji (Każda praca twórcza jest obowiązkowa. W sytuacji nieobecności na lekcji uczeń musi wykonać pracę podczas konsultacji w terminie ustalonym przez nauczyciela w terminie 2 tygodni. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w wyznaczonym terminie, wykonuje pracę na zajęciach),
  • zeszyt przedmiotowy,
  • wariantywnie aktywność dodatkowa (udział w warsztatach, konkursach)

Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy.

3. Sposoby oceniania wiedzy i umiejętności.

Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze po uwagę:

  • indywidualne możliwości i właściwości psychofizyczne każdego ucznia – wkład pracy, zaangażowanie i wysiłek wkładany przez ucznia niezbędny do realizacji określonych zadań plastycznych i innych obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć,
  • poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach,
  • przygotowanie do zajęć – przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów, przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne, a także zachowywanie porządku w swoim miejscu pracy – zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu,

Prace wytwórcze ucznia oceniane są za:

  • Zgodność pracy z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych, kolorystyka, zastosowane materiały, technika)
  • trafność doboru środków artystycznego wyrazu,
  • umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną,
  • pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi,
  • estetyka pracy (ostatnie kryterium nie dotyczy uczniów cierpiących na różne dysfunkcje),
  • samodzielność wykonania pracy – każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
  • ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie wykonuje pracy, nie odda jej do oceny (jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach, to za zgodą nauczyciela może to zrobić w domu i oddać pracę na kolejnej lekcji; jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych).

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content