Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie przekraczające program nauczania katechezy.
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu.
- Wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat.
- Posługuje się w szerokim zakresie terminologią przedmiotową.
- Wyraża własne poglądy religijne, podejmuje dialog oraz argumentuje własne stanowisko.
- Odczytuje przesłanie zawarte w tekstach biblijnych i dokumentach Kościoła.
- Wykazuje się dodatkową aktywnością w grupie katechetycznej, wspólnocie parafialnej.
- Osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
- Przygotowuje się systematycznie do zajęć.
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy.
- Potrafi je samodzielnie wyjaśnić i powiązać w całość.
- Posiada biegłą znajomość tzw. „Małego Katechizmu”, rozumie go, oraz potrafi zastosować w sytuacjach codziennego życia.
- Stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach.
- Rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię przedmiotową.
- Rzeczowo argumentuje wydawane sądy i opinie.
- Odczytuje przesłanie zawarte w tekstach biblijnych i dokumentach Kościoła.
- Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
- Posiada systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy (lub zeszyt ćwiczeń).
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Posiada znajomość tzw. „Małego Katechizmu”.
- Opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie wielu relacji między elementami wiedzy religijnej.
- Przytacza poznane wydarzenia z historii Kościoła.
- Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy.
- Wyjaśnia przesłanie Bożych przykazań.
- Jest przygotowany do zajęć.
- Aktywnie uczestniczy w lekcjach.
- Posiada systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy (lub zeszyt ćwiczeń).
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Wypowiada podstawowe modlitwy i prawdy wiary (tzw. „Mały Katechizm), rozumie je.
- Wyjaśnia, jakimi zasadami powinien kierować się chrześcijanin w codziennym życiu.
- Dysponuje dostateczną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem umożliwiającą mu dalsze postępy w nauce.
- Wykonuje zadania przygotowane przez nauczyciela.
- Formułuje proste wypowiedzi ustne lub pisemne.
- Potrafi odtworzyć wnioski z lekcji.
- Prowadzi zeszyt (lub zeszyt ćwiczeń) z notatkami lekcyjnymi, w którym mogą pojawić się braki.
- Jest często przygotowany do zajęć.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Wypowiada najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary (tzw. „Mały Katechizm”).
- Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki – umożliwiają mu one jednak dalszą naukę oraz utożsamianie się z byciem chrześcijaninem.
- Proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy wsparciu katechety.
- Ma trudności z formułowaniem prostych wypowiedzi ustnych bądź pisemnych, ale stara się je wykonywać na miarę swoich możliwości.
- Stara się być przygotowany do zajęć.
- Prowadzi, mniej lub bardziej rzetelnie, zeszyt (lub zeszyt ćwiczeń).
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie opanował tych umiejętności i wiadomości określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia.
- Nie potrafi formułować prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych.
- Nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
- Nie pracuje na lekcji.
- Nie jest przygotowany do zajęć.
- Nie prowadzi zeszytu przedmiotowego (lub zeszytu ćwiczeń).
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW
- Uczeń oceniany będzie za:
- Odpowiedzi ustne (w miarę możliwości czasowych i organizacyjnych):
- przy czym odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst.
- Kartkówki (obejmujące nie więcej niż trzy ostatnie przepracowane tematy lekcyjne);
- Każda ocena poniżej oceny bdb może zostać poprawiona przez ucznia do dwóch tygodni po przeprowadzeniu kartkówki.
- Prowadzenie zeszytu lub zeszytu ćwiczeń (systematyczność prowadzonego zapisu, estetyka, wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela podczas lekcji);
- Sprawdzenie zeszytu przynajmniej raz w semestrze (w miarę możliwości czasowych i organizacyjnych dwa razy w semestrze).
- Ocena aktywności na lekcji;
- Ocena pracy na lekcji (karty pracy, ćwiczenia, zadania z lekcji);
- Aktywność i zaangażowania pozalekcyjne dla uczniów chętnych/wyróżniających się (udział w konkursach, zaangażowanie w życiu duszpasterskim i parafialnym)
Minimalna ilość ocen z przedmiotu w okresie – 4
Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania – 2 razy w okresie