Przedmiotowy system oceniania z religii

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie przekraczające program nauczania katechezy.
  • Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu.
  • Wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat.
  • Posługuje się w szerokim zakresie terminologią przedmiotową.
  • Wyraża własne poglądy religijne, podejmuje dialog oraz argumentuje własne stanowisko.
  • Odczytuje przesłanie zawarte w tekstach biblijnych i dokumentach Kościoła.
  • Wykazuje się dodatkową aktywnością w grupie katechetycznej, wspólnocie parafialnej.
  • Osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
  • Przygotowuje się systematycznie do zajęć.

Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy.
  • Potrafi je samodzielnie wyjaśnić i powiązać w całość.
  • Posiada biegłą znajomość tzw. „Małego Katechizmu”, rozumie go, oraz potrafi zastosować w sytuacjach codziennego życia.
  • Stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach.
  • Rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię przedmiotową.
  • Rzeczowo argumentuje wydawane sądy i opinie.
  • Odczytuje przesłanie zawarte w tekstach biblijnych i dokumentach Kościoła.
  • Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
  • Posiada systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy (lub zeszyt ćwiczeń).

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • Posiada znajomość tzw. „Małego Katechizmu”.
  • Opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie wielu relacji między elementami wiedzy religijnej.
  • Przytacza poznane wydarzenia z historii Kościoła.
  • Potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy.
  • Wyjaśnia przesłanie Bożych przykazań.
  • Jest przygotowany do zajęć.
  • Aktywnie uczestniczy w lekcjach.
  • Posiada systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy (lub zeszyt ćwiczeń).

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Wypowiada podstawowe modlitwy i prawdy wiary (tzw. „Mały Katechizm), rozumie je.
  • Wyjaśnia, jakimi zasadami powinien kierować się chrześcijanin w codziennym życiu.
  • Dysponuje dostateczną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem umożliwiającą mu dalsze postępy w nauce.
  • Wykonuje zadania przygotowane przez nauczyciela.
  • Formułuje proste wypowiedzi ustne lub pisemne.
  • Potrafi odtworzyć wnioski z lekcji.
  • Prowadzi zeszyt (lub zeszyt ćwiczeń) z notatkami lekcyjnymi, w którym mogą pojawić się braki.
  • Jest często przygotowany do zajęć.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • Wypowiada najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary (tzw. „Mały Katechizm”).
  • Dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki – umożliwiają mu one jednak dalszą naukę oraz utożsamianie się z byciem chrześcijaninem.
  • Proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy wsparciu katechety.
  • Ma trudności z formułowaniem prostych wypowiedzi ustnych bądź pisemnych, ale stara się je wykonywać na miarę swoich możliwości.
  • Stara się być przygotowany do zajęć.
  • Prowadzi, mniej lub bardziej rzetelnie, zeszyt (lub zeszyt ćwiczeń).

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Nie opanował tych umiejętności i wiadomości określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia.
  • Nie potrafi formułować prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych.
  • Nie potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
  • Nie pracuje na lekcji.
  • Nie jest przygotowany do zajęć.
  • Nie prowadzi zeszytu przedmiotowego (lub zeszytu ćwiczeń).

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych jest oceniany zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW

  1. Uczeń oceniany będzie za:
  2. Odpowiedzi ustne (w miarę możliwości czasowych i organizacyjnych):
    • przy czym odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem mu oceny ndst.
  1. Kartkówki (obejmujące nie więcej niż trzy ostatnie przepracowane tematy lekcyjne);
    • Każda ocena poniżej oceny bdb może zostać poprawiona przez ucznia do dwóch tygodni po przeprowadzeniu kartkówki.
  2. Prowadzenie zeszytu lub zeszytu ćwiczeń (systematyczność prowadzonego zapisu, estetyka, wykonywania zadań zleconych przez nauczyciela podczas lekcji);
    • Sprawdzenie zeszytu przynajmniej raz w semestrze (w miarę możliwości czasowych i organizacyjnych dwa razy w semestrze).
  3. Ocena aktywności na lekcji;
  4. Ocena pracy na lekcji (karty pracy, ćwiczenia, zadania z lekcji);
  5. Aktywność i zaangażowania pozalekcyjne dla uczniów chętnych/wyróżniających się (udział w konkursach, zaangażowanie w życiu duszpasterskim i parafialnym)

Minimalna ilość ocen z przedmiotu w okresie – 4

Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania – 2 razy w okresie

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content