Przedmiotowe kryteria oceniania z wiedzy o społeczeństwie

  1. Wymagania na poszczególne oceny

 Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną, dobrą i bardzo dobrą, – opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
  • poszerza swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza podstawę programową,
  • prezentuje dodatkową wiedzę w toku zajęć lekcyjnych,
  • selekcjonuje i hierarchizuje zdobyte wiadomości,
  • formułuje przemyślane i oryginalne wnioski,
  • samodzielnie wykonuje zadania o wysokim stopniu trudności, nie popełniając żadnych błędów merytorycznych,
  • wnosi twórczy wkład do pracy lekcyjnej, proponuje oryginalne rozwiązania, – wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy,
  • rozwija zainteresowania związane z przedmiotem,
  • wykazuje inicjatywę i pomysłowość, ma krytyczne podejście do zagadnień poruszanych na lekcji,
  • potrafi dyskutować, używa odpowiedniej argumentacji,
  • planuje i organizuje swoją pracę oraz pracę grupy zadaniowej,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się nienaganną polszczyzną,
  • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą,
  • opanował w niemal pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
  • swobodnie wypowiada się na temat przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń oraz zjawisk społecznych,
  • samodzielnie wyciąga złożone wnioski,
  • ocenia dokonania postaci poznanych na lekcjach,
  • integruje wiedzę z różnych przedmiotów i źródeł różnego typu, wyraża ją w wypowiedziach ustnych i pisemnych, – posługuje się poprawnym językiem,
  • samodzielnie analizuje i interpretuje materiały źródłowe (np. mapy, wykresy, dane statystyczne i inne źródła pisane),
  • samodzielnie rozwiązuje wszystkie problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu wiedzy o społeczeństwie, – aktywnie działa w zespole, wspiera innych, wpływa na efektywność pracy pozostałych członków grupy,
  • odnosi pewne sukcesy w konkursach przedmiotowych.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą i dostateczną,
  • opanował w niepełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
  • prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu wiedzy o społeczeństwie,
  • samodzielnie wyciąga ogólne wnioski,
  • analizuje i interpretuje materiały źródłowe z niewielką pomocą nauczyciela,
  • rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł,
  • inspirowany przez nauczyciela potrafi rozwiązać trudniejsze zadania,
  • swobodnie wypowiada się na wybrane tematy,
  • formułuje i uzasadnia własne poglądy i opinie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • systematycznie przygotowuje się do zajęć.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • posiada kompetencje określone na ocenę dopuszczającą,
  • opanował minimum wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
  • z niewielkimi trudnościami posługuje się terminologią poznaną na lekcjach,
  • dostrzega podstawowe związki przyczynowo- skutkowe,
  • wyciąga proste wnioski z otrzymanych informacji,
  • pod kierunkiem nauczyciela gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
  • podejmuje próby analizy i interpretacji materiału źródłowego,
  • samodzielnie pracuje z podręcznikiem,
  • wykonuje proste zadania pisemne, poprawia popełnione błędy merytoryczne,
  • formułuje krótkie i proste wypowiedzi na zadany temat,
  • formułuje ogólne opinie,
  • wykazuje niewielką aktywność na lekcjach, ale współpracuje z grupą podczas realizacji zadań.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował treści konieczne, ale jego wiedza jest fragmentaryczna,
  • ma braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je w dłuższym czasie nadrobić,
  • przy pomocy nauczyciela wyjaśnia znaczenie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o społeczeństwie, – posługuje się podręcznikiem,
  • wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
  • ma trudności ze zbudowaniem poprawnej wypowiedzi,
  • zachowuje na lekcji bierną postawę, ale wykazuje chęć współpracy i odpowiednio motywowany jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste polecenia.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował treści zawartych w podstawie programowej, – ma poważne braki w podstawowych wiadomościach,
  • nie potrafi odtworzyć istotnych elementów materiału opracowywanego na lekcjach,
  • nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi na zadany temat,
  • nie wykonuje zadań realizowanych przez zespół klasowy,
  • jest bierny, nie przejawia zainteresowania treściami przedmiotu, ani chęci przyswajania wiadomości i współpracy z nauczycielem,
  • nie wykazuje chęci poprawy ocen.

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych:

  • oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

 2. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

 a) Nauczyciele na lekcjach wos wystawiają oceny za:

  • pisemne prace klasowe (sprawdziany) zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
  • kartkówki, mogące być niezapowiedziane i obejmować nie więcej niż trzy ostatnie zrealizowane tematy lekcyjne;
  • pracę na lekcji: zadania, ćwiczenia;

b) Nauczyciele na lekcjach wos mogą ocenić:

  • odpowiedzi ustne; odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej
  • aktywność 
  • aktywności poza lekcjami, np. za udział i sukcesy w konkursach, przynależność do pocztu sztandarowego;
  • przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, zeszytu ćwiczeń, jeżeli posiada, podręcznika ).

Przygotowując się do lekcji uczeń korzysta z podręcznika i notatek w zeszycie. Uczeń ma obowiązek przygotować się do każdej lekcji z 3 ostatnich lekcji.

3. Przyjmuje się następującą liczbę ocen w semestrze:

  • dwie godziny tygodniowo – minimum 4 oceny.

4. Nieprzygotowanie:

  • uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania w semestrze.

Solidarni z Ukrainą | Cолідарні з Україною

X
Skip to content