Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną, dobrą i bardzo dobrą, – opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
- poszerza swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza podstawę programową,
- prezentuje dodatkową wiedzę w toku zajęć lekcyjnych,
- selekcjonuje i hierarchizuje zdobyte wiadomości,
- formułuje przemyślane i oryginalne wnioski,
- samodzielnie wykonuje zadania o wysokim stopniu trudności, nie popełniając żadnych błędów merytorycznych,
- wnosi twórczy wkład do pracy lekcyjnej, proponuje oryginalne rozwiązania, – wykorzystuje wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy,
- rozwija zainteresowania związane z przedmiotem,
- wykazuje inicjatywę i pomysłowość, ma krytyczne podejście do zagadnień poruszanych na lekcji,
- potrafi dyskutować, używa odpowiedniej argumentacji,
- planuje i organizuje swoją pracę oraz pracę grupy zadaniowej,
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się nienaganną polszczyzną,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą,
- opanował w niemal pełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
- swobodnie wypowiada się na temat przyczyn, przebiegu i skutków wydarzeń oraz zjawisk społecznych,
- samodzielnie wyciąga złożone wnioski,
- ocenia dokonania postaci poznanych na lekcjach,
- integruje wiedzę z różnych przedmiotów i źródeł różnego typu, wyraża ją w wypowiedziach ustnych i pisemnych, – posługuje się poprawnym językiem,
- samodzielnie analizuje i interpretuje materiały źródłowe (np. mapy, wykresy, dane statystyczne i inne źródła pisane),
- samodzielnie rozwiązuje wszystkie problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu wiedzy o społeczeństwie, – aktywnie działa w zespole, wspiera innych, wpływa na efektywność pracy pozostałych członków grupy,
- odnosi pewne sukcesy w konkursach przedmiotowych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na oceny dopuszczającą i dostateczną,
- opanował w niepełnym stopniu wiadomości i umiejętności ujęte w podstawie programowej,
- prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu wiedzy o społeczeństwie,
- samodzielnie wyciąga ogólne wnioski,
- analizuje i interpretuje materiały źródłowe z niewielką pomocą nauczyciela,
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł,
- inspirowany przez nauczyciela potrafi rozwiązać trudniejsze zadania,
- swobodnie wypowiada się na wybrane tematy,
- formułuje i uzasadnia własne poglądy i opinie,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach,
- systematycznie przygotowuje się do zajęć.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posiada kompetencje określone na ocenę dopuszczającą,
- opanował minimum wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej,
- z niewielkimi trudnościami posługuje się terminologią poznaną na lekcjach,
- dostrzega podstawowe związki przyczynowo- skutkowe,
- wyciąga proste wnioski z otrzymanych informacji,
- pod kierunkiem nauczyciela gromadzi, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł,
- podejmuje próby analizy i interpretacji materiału źródłowego,
- samodzielnie pracuje z podręcznikiem,
- wykonuje proste zadania pisemne, poprawia popełnione błędy merytoryczne,
- formułuje krótkie i proste wypowiedzi na zadany temat,
- formułuje ogólne opinie,
- wykazuje niewielką aktywność na lekcjach, ale współpracuje z grupą podczas realizacji zadań.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści konieczne, ale jego wiedza jest fragmentaryczna,
- ma braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je w dłuższym czasie nadrobić,
- przy pomocy nauczyciela wyjaśnia znaczenie podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o społeczeństwie, – posługuje się podręcznikiem,
- wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
- ma trudności ze zbudowaniem poprawnej wypowiedzi,
- zachowuje na lekcji bierną postawę, ale wykazuje chęć współpracy i odpowiednio motywowany jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste polecenia.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował treści zawartych w podstawie programowej, – ma poważne braki w podstawowych wiadomościach,
- nie potrafi odtworzyć istotnych elementów materiału opracowywanego na lekcjach,
- nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi na zadany temat,
- nie wykonuje zadań realizowanych przez zespół klasowy,
- jest bierny, nie przejawia zainteresowania treściami przedmiotu, ani chęci przyswajania wiadomości i współpracy z nauczycielem,
- nie wykazuje chęci poprawy ocen.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- oceniany jest zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
2. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
a) Nauczyciele na lekcjach wos wystawiają oceny za:
- pisemne prace klasowe (sprawdziany) zaplanowane i zapowiedziane przez nauczyciela z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
- kartkówki, mogące być niezapowiedziane i obejmować nie więcej niż trzy ostatnie zrealizowane tematy lekcyjne;
- pracę na lekcji: zadania, ćwiczenia;
b) Nauczyciele na lekcjach wos mogą ocenić:
- odpowiedzi ustne; odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej
- aktywność
- aktywności poza lekcjami, np. za udział i sukcesy w konkursach, przynależność do pocztu sztandarowego;
- przygotowanie do uczestnictwa w lekcji (posiadanie zeszytu, zeszytu ćwiczeń, jeżeli posiada, podręcznika ).
Przygotowując się do lekcji uczeń korzysta z podręcznika i notatek w zeszycie. Uczeń ma obowiązek przygotować się do każdej lekcji z 3 ostatnich lekcji.
3. Przyjmuje się następującą liczbę ocen w semestrze:
- dwie godziny tygodniowo – minimum 4 oceny.
4. Nieprzygotowanie:
- uczeń może zgłosić 2 nieprzygotowania w semestrze.