„Dzieci też mają swoje prawa” to temat kolejnych zajęć plastycznych w ramach realizacji projektu „EUROPA W OCZACH DZIECKA”. Tym razem uczniowie mieli przedstawić w formie plastycznej swoje prawa. Zajęcia poprzedziła rozmowa mająca na celu przybliżenie, a raczej, jak się okazało, przypomnienie praw najmłodszych obywateli naszej społeczności.
Uczniowie wykazali się ogromną wiedzą. Pojawiły się więc prawa dzieci do: miłości, rodziny, czynnego wypoczynku, zabawy, nauki, snu, uprawiania sportu, rozwijania zdolności i pasji, do przyjaźni, własnego zdania, a także prawo do przynależności narodowej. Przypomniano również, że każdemu dziecku bez względu na kolor skóry, wyznania czy pochodzenia przysługują takie same prawa. Ważny jest także fakt, że nasz kraj może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwsze projekt. Co ważne, prawa dziecka zapisane są również w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
Dziecko zatem powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw.